Active Beauty
Harmonizátor těla a mysli: Radek Laci

Harmonizátor těla a mysli: Radek Laci

Neměl v životě jednoduchý start, přesto dokázal vystudovat vysokou školu a vypracoval se v jednoho z nejžádanějších osobních trenérů. Při cvičení se zaměřuje hlavně na psychiku. Proč své svěřence „zpomaluje“ a jak se dá pohybem bojovat s úzkostmi?

Jak se liší Váš přístup k tréninku od ostatních fitness trenérů?
Našel jsem si svůj mix, který šiji každému na míru. Je to kombinace metody DNS (dynamická neuromuskulární stabilizace – směr vycházející z vývojové kineziologie) od předního českého fyzioterapeuta Pavla Koláře, streetworkoutu a fitness. Využívám neurolingvistiku, učím lidi komunikovat se svým tělem a správně ho ovládat. Zajímá mě člověk jako celek, protože naše tělesná kondice úzce souvisí s psychikou a s emocemi. Tím se odlišuji od klasického pojetí trenéra a vnímám se spíše jako harmonizátor těla a mysli.

Zabýváte se také úzkostmi, setkáváte se s nimi u klientů často?
To je dnes velké téma. Současná společnost je totiž hodně soutěživá, zrychlená a zaměřená na výkon. Lidé se pak často cítí pod tlakem, srovnávají se s ostatními, mají pocit, že nejsou dost dobří a trpí úzkostmi. Projevuje se to na držení těla, poznám to často na první pohled.

 

Jakým způsobem?
Lidé mají často shrbená ramena a uzavřený hrudník. Je to jednoduchá fyziologická reakce těla na tento stav, není v tom žádná esoterika. Takoví lidé mají pak problémy s páteří a s kostrčí, bolí je záda i nohy a mají migrény. Už jen tím, že zařadíme pohyb do běžného dne, budeme se cítit lépe. U úzkostí je nejjednodušší začít rozhýbáním ramen a lopatek. I taková maličkost dokáže zázraky. Říkám všem, že i kdyby cvičili správně jen pět minut denně, udělají pro sebe mnohem víc, než kdyby šli jednou za měsíc do posilovny a sedřeli se tam.

Je tedy lepší cvičit málo a denně, nebo třeba dvakrát týdně intenzivně?
Neexistuje univerzální pravda. U většiny lidí, kteří nejsou vrcholoví sportovci, však platí, že je lepší cvičit spíš méně a denně. Říkám tomu udržitelný pohyb. Je tedy dobré zavést si nějaké denní minimum, které zvládneme cvičit dlouhodobě a půjde dohromady s naším životním stylem. Také je důležité udělat si ze cvičení návyk, to je pro psychiku klíčové. Třeba zkusit denně zařadit ranní rozcvičku.

Jakou dělají lidé největší chybu při cvičení?
Především začnou cvičit jenom proto, aby vypadali jako kulturisté nebo fitness modelky. To jsou lidé, kteří jsou často ze své práce přetížení psychicky, pak jdou cvičit do posilovny, kde se přetíží fyzicky, a tím si zadělají na vztek, nespokojenost a bolest. Důležité je hýbat se přirozeně a hlavně vědomě, potřebujeme umět správně zapojit střed těla.

Jak cvičíte Vy osobně?
Dělám jen to, co mě baví a co mám rád. Někdy cvičím jen s vlastní vahou, někdy na strojích. V podstatě si pořád hraji a myslím, že kdybychom tuhle hravost přenesli do každého z nás, tak nemusí vůbec existovat posilovny se stroji. Nemusíme se držet nějakého striktního tréninkového plánu a opakovat přesně dané série, to je zbytečnost.

 

 

Své klienty také neměříte ani nevážíte. Proč?
Všichni jsme v dnešní době ladění na výkon a zapomínáme sami na sebe. Míry a váhy jsou hodně přeceňované. Nemusíme se striktně vážit a hlídat si jídlo. Zdraví lidé se nepotřebují pořád kontrolovat, jsou pak zbytečně v tenzi a zrychlení. A já je zpomaluji. Učím je komunikovat se svým tělem a objevovat, co mu dělá dobře.

V poslední době se tréninky přesunuly na internet. Také Vás tato vlna zasáhla?
Často vedu lekce na svých sociálních sítích, kde pořádám různé workshopy, třeba se učíme stojky. A do budoucna plánuji víc rozpracovat tréninky online, chystám nový cvičební web. Bude to pro mě takový milník a něco, co si vytvořím sám a co budu mít do konce života. Mám s tím hodně práce, ale těším se na výsledek.

 

Radek Laci

Osobní trenér Radek (29) vyrůstal v dětském domově. Vystudoval na vysoké škole marketingovou komunikaci a už během studií založil s kolegy neziskovou organizaci Vteřina poté, která pomáhá dětem z dětských domovů. Pracuje jako osobní trenér a žije v Praze.