Active Beauty
Katy Blažčíková: Bez masa se cítím mnohem lépe

Veganská koučka

Katy Blažčíková: Bez masa se cítím mnohem lépe

V dospívání si prošla dietami, až se našla v pravidelném cvičení a ve zdravém životním stylu. To se stalo její vášní i povoláním. Už deset let radí Katy lidem, jak správně cvičit a jíst. Proč nejí maso a jaké chyby lidé ve stravě podle ní nejvíc dělají?

Tvrdíte, že cvičení změnilo vaši psychiku, v čem? 

Cvičení vede sice k fyzické transformaci, ale vše ovlivňuje naše mysl. Člověk si musí vybudovat smysl pro disciplínu a cílevědomost. Musí si umět vytyčit cíle a dotáhnout je do konce. To jsou návyky, které vás obohatí a můžete je aplikovat i v běžném životě v jiných situacích. Díky cvičení si umím proto stanovit cíle, jít si za nimi a nevzdávat se, i když je to cesta s překážkami a často i plná pokusů a omylů. Tak jako ve všem v životě. Tohle je pro mě nejhodnotnější, co mi cvičení dalo. Je to mnohem víc než vyrýsované svaly.

Jaké největší chyby podle vás lidé dělají u cvičení a stravování? 

Naše klientky ve stravování často bojují s jojo efektem a zmítají se mezi dietami a přejídáním. Proto všechny nejdřív většinou učíme, jak se naučit jíst kvalitně a přijímat dostatek energie. Dost často se taky setkávám s tím, že ženy vzhlíží k někomu konkrétnímu, k nějakému vzoru. Chtějí třeba vypadat jako určité modelky ze sociálních sítí. To samozřejmě není možné, každý máme jiné genetické predispozice a stavbu kostry, kterou nepřelstíme. Proto všem radíme, že by se neměly chtít přiblížit ideálu, ale měly by se srovnávat samy se sebou. Třeba si dát za cíl mít svalnatější nebo štíhlejší postavu.
 

Sama jste prý byla jako dítě obézní, jak to ovlivnilo vaši životní cestu? 

Byla jsem trochu otesánek a v hlavě mi uvízlo několik momentů, kdy se mi děti posmívaly nebo si mě dobíraly kvůli váze. Zraňovalo mě to a v dospívání jsem to chtěla změnit. Ale byla to dlouhá a klikatá cesta, než jsem se naučila, jak správně na to. Vyzkoušela jsem nejrůznější extrémní diety i různé výživové směry.

 

Nakonec jste se našla ve veganství, proč jste se tak rozhodla? 

Bez masa se cítím mnohem lépe, mám lepší zažívání a je mi dobře. Velkou motivací pro mě byl i fakt, že mám od malička ráda zvířata. Už jako dítěti mi maso moc nechutnalo a bylo mi zvířat líto. Když jsem se pak začala o stravu víc zajímat, dávalo mi největší smysl žít bez živočišných produktů a sama to vnímám jako přirozené. Navíc ráda experimentuji a vždy jsem ráda chodila do obchodů se zdravou výživou a zkoušela různé bezmasé recepty a náhražky masa.
 

Jaké přijímáte coby sportovkyně bílkoviny u bezmasé stravy? 

Chutná mi tofu, seitan a podobné náhražky masa, které vařím v podstatě denně. Pak mám ráda i proteinový prášek. Dělám si pravidelně proteinový nápoj třeba ke svačině nebo si prášek přidávám do kaší, případně s ním peču. Taky pravidelně zařazuji luštěniny.
 

Co vám nesmí chybět doma v lednici a ve spíži? 

U nás doma nikdy nechybí ovoce a zelenina, kterou servíruji ke každému jídlu. Pak máme vždy zásobu obilovin a oříšků. Už roky mám taky ráda ovesné vločky, je to taková moje stálice. Z nich peču a dělám kaše. Pořád máme doma i různé druhy tofu a seitanu. Suroviny nakupuji ráda i v dm, která je mou láskou. Líbí se mi sortiment dmBio, který se stále rozšiřuje. Každý týden tam kupuji třeba rostlinné nápoje, jako mandlový a rýžový, nebo hotové omáčky.
 

Jaké jsou podle vás největší benefity rostlinné stravy? 

Je převážně zásaditá, dobře stravitelná, má mnoho vitamínů, minerálů a vlákniny. Nezatěžuje organizmus jako ta živočišná. A při správné skladbě dokáže plnohodnotně pokrýt všechny nutriční potřeby člověka. I sportovce. Já jsem se například na rostlinné stravě dokázala plnohodnotně připravit na závody v bikini fitness. Ale nejsem dogmatická, nejsem aktivista a nepovažuji veganství za jedinou správnou cestu, je to jen má osobní volba.

Člověk si musí vybudovat smysl pro disciplínu a cílevědomost. Musí si umět vytyčit cíle a dotáhnout je do konce.

Katy Blažčíková, veganská koučka

Chcete, aby se jednou vegansky stravoval i váš syn? 

Zatím je to miminko, které kojím, ale zanedlouho to bude aktuální. Teď s prvními příkrmy mu chci dávat určitě to, co jíme my. Tedy rostlinnou stravu. Hodně jsem si o tom studovala a cítím se jistě v tom, že mu budu schopná zajistit vše, co pro svůj vývoj potřebuje. Dlouhodobě to nemám ještě přesně stanovené. Myslím, že se to ještě bude vyvíjet. Určitě přijde doba, kdy ho s tím konfrontují v rodině nebo ve školce a nechci mu nic zakazovat, když projeví zájem. Budeme muset najít nějakou cestu.
 

Jak moc se změnil váš životní styl s příchodem dítěte? Stíháte cvičit? 

Teď se snažím dostat do formy po porodu a přihlásila jsem se do mé vlastní osmitýdenní výzvy s týmem Strong beauty. Znamená to, že dodržuji cvičební plán a jídelníček. Dělá mi radost, že výsledky jsou vidět. Nechci si dávat nějaké větší cíle a vytvářet si na sebe zbytečný nátlak. Hlavně se chci cítit dobře ve svém těle.
 

A jak budete trávit léto? Aktivně, nebo si odpočinete? 

Pořídili jsme si s manželem nová kola a rádi bychom jezdili i se synem na výlety. Mám ráda přírodu a pobyt venku, takže bych si léto s rodinou ráda užila takto. Přinejmenším u nás ve vesnici na zahradě nebo na procházkách.


Kateřina Blažčíková (31 let)

Kateřina, dříve známá jako Katy Veganza, je výživová poradkyně a trenérka. Je bývalou závodnicí v bikini fitness. Dlouhodobě propaguje zdravý životní styl a veganství. Vybudovala firmu Strong beauty, kde se věnuje koučování lidí formou sestavování jídelníčků a tréninkových plánů. Podniká společně s manželem Lukášem, se kterým má syna Damiána (8 měsíců).

 

Přinášíme vám #dmpodcast

Osobnosti z našich rozhovorů se vám pravidelně představí ve video i audio variantě také online. Nový #dmpodcast bude po vydání tištěného magazínu dostupný také v aplikacích YouTube, Spotify či Apple Podcast.

V dospívání si prošla dietami, až se našla v pravidelném cvičení a ve zdravém životním stylu. To se stalo její vášní i povoláním. Už deset let radí Katy lidem, jak správně cvičit a jíst. Proč nejí maso a jaké chyby lidé ve stravě podle ní nejvíc dělají?

Tvrdíte, že cvičení změnilo vaši psychiku, v čem? 

Cvičení vede sice k fyzické transformaci, ale vše ovlivňuje naše mysl. Člověk si musí vybudovat smysl pro disciplínu a cílevědomost. Musí si umět vytyčit cíle a dotáhnout je do konce. To jsou návyky, které vás obohatí a můžete je aplikovat i v běžném životě v jiných situacích. Díky cvičení si umím proto stanovit cíle, jít si za nimi a nevzdávat se, i když je to cesta s překážkami a často i plná pokusů a omylů. Tak jako ve všem v životě. Tohle je pro mě nejhodnotnější, co mi cvičení dalo. Je to mnohem víc než vyrýsované svaly.

Jaké největší chyby podle vás lidé dělají u cvičení a stravování? 

Naše klientky ve stravování často bojují s jojo efektem a zmítají se mezi dietami a přejídáním. Proto všechny nejdřív většinou učíme, jak se naučit jíst kvalitně a přijímat dostatek energie. Dost často se taky setkávám s tím, že ženy vzhlíží k někomu konkrétnímu, k nějakému vzoru. Chtějí třeba vypadat jako určité modelky ze sociálních sítí. To samozřejmě není možné, každý máme jiné genetické predispozice a stavbu kostry, kterou nepřelstíme. Proto všem radíme, že by se neměly chtít přiblížit ideálu, ale měly by se srovnávat samy se sebou. Třeba si dát za cíl mít svalnatější nebo štíhlejší postavu.
 

Sama jste prý byla jako dítě obézní, jak to ovlivnilo vaši životní cestu? 

Byla jsem trochu otesánek a v hlavě mi uvízlo několik momentů, kdy se mi děti posmívaly nebo si mě dobíraly kvůli váze. Zraňovalo mě to a v dospívání jsem to chtěla změnit. Ale byla to dlouhá a klikatá cesta, než jsem se naučila, jak správně na to. Vyzkoušela jsem nejrůznější extrémní diety i různé výživové směry.

 

Nakonec jste se našla ve veganství, proč jste se tak rozhodla? 

Bez masa se cítím mnohem lépe, mám lepší zažívání a je mi dobře. Velkou motivací pro mě byl i fakt, že mám od malička ráda zvířata. Už jako dítěti mi maso moc nechutnalo a bylo mi zvířat líto. Když jsem se pak začala o stravu víc zajímat, dávalo mi největší smysl žít bez živočišných produktů a sama to vnímám jako přirozené. Navíc ráda experimentuji a vždy jsem ráda chodila do obchodů se zdravou výživou a zkoušela různé bezmasé recepty a náhražky masa.
 

Jaké přijímáte coby sportovkyně bílkoviny u bezmasé stravy? 

Chutná mi tofu, seitan a podobné náhražky masa, které vařím v podstatě denně. Pak mám ráda i proteinový prášek. Dělám si pravidelně proteinový nápoj třeba ke svačině nebo si prášek přidávám do kaší, případně s ním peču. Taky pravidelně zařazuji luštěniny.
 

Co vám nesmí chybět doma v lednici a ve spíži? 

U nás doma nikdy nechybí ovoce a zelenina, kterou servíruji ke každému jídlu. Pak máme vždy zásobu obilovin a oříšků. Už roky mám taky ráda ovesné vločky, je to taková moje stálice. Z nich peču a dělám kaše. Pořád máme doma i různé druhy tofu a seitanu. Suroviny nakupuji ráda i v dm, která je mou láskou. Líbí se mi sortiment dmBio, který se stále rozšiřuje. Každý týden tam kupuji třeba rostlinné nápoje, jako mandlový a rýžový, nebo hotové omáčky.
 

Jaké jsou podle vás největší benefity rostlinné stravy? 

Je převážně zásaditá, dobře stravitelná, má mnoho vitamínů, minerálů a vlákniny. Nezatěžuje organizmus jako ta živočišná. A při správné skladbě dokáže plnohodnotně pokrýt všechny nutriční potřeby člověka. I sportovce. Já jsem se například na rostlinné stravě dokázala plnohodnotně připravit na závody v bikini fitness. Ale nejsem dogmatická, nejsem aktivista a nepovažuji veganství za jedinou správnou cestu, je to jen má osobní volba.

Člověk si musí vybudovat smysl pro disciplínu a cílevědomost. Musí si umět vytyčit cíle a dotáhnout je do konce.

Katy Blažčíková, veganská koučka

Chcete, aby se jednou vegansky stravoval i váš syn? 

Zatím je to miminko, které kojím, ale zanedlouho to bude aktuální. Teď s prvními příkrmy mu chci dávat určitě to, co jíme my. Tedy rostlinnou stravu. Hodně jsem si o tom studovala a cítím se jistě v tom, že mu budu schopná zajistit vše, co pro svůj vývoj potřebuje. Dlouhodobě to nemám ještě přesně stanovené. Myslím, že se to ještě bude vyvíjet. Určitě přijde doba, kdy ho s tím konfrontují v rodině nebo ve školce a nechci mu nic zakazovat, když projeví zájem. Budeme muset najít nějakou cestu.
 

Jak moc se změnil váš životní styl s příchodem dítěte? Stíháte cvičit? 

Teď se snažím dostat do formy po porodu a přihlásila jsem se do mé vlastní osmitýdenní výzvy s týmem Strong beauty. Znamená to, že dodržuji cvičební plán a jídelníček. Dělá mi radost, že výsledky jsou vidět. Nechci si dávat nějaké větší cíle a vytvářet si na sebe zbytečný nátlak. Hlavně se chci cítit dobře ve svém těle.
 

A jak budete trávit léto? Aktivně, nebo si odpočinete? 

Pořídili jsme si s manželem nová kola a rádi bychom jezdili i se synem na výlety. Mám ráda přírodu a pobyt venku, takže bych si léto s rodinou ráda užila takto. Přinejmenším u nás ve vesnici na zahradě nebo na procházkách.


Kateřina Blažčíková (31 let)

Kateřina, dříve známá jako Katy Veganza, je výživová poradkyně a trenérka. Je bývalou závodnicí v bikini fitness. Dlouhodobě propaguje zdravý životní styl a veganství. Vybudovala firmu Strong beauty, kde se věnuje koučování lidí formou sestavování jídelníčků a tréninkových plánů. Podniká společně s manželem Lukášem, se kterým má syna Damiána (8 měsíců).

 

Přinášíme vám #dmpodcast

Osobnosti z našich rozhovorů se vám pravidelně představí ve video i audio variantě také online. Nový #dmpodcast bude po vydání tištěného magazínu dostupný také v aplikacích YouTube, Spotify či Apple Podcast.