Active Beauty
Jak důležitý je vitamín D pro imunitní systém

Sluneční vitamín

Jak důležitý je vitamín D pro imunitní systém

„Sluneční vitamín“ zastává v našem těle spoustu důležitých funkcí a podporuje také imunitní systém. Ne každý ho však musí užívat jako doplněk stravy. Co je potřeba před jeho užíváním zvážit?

Jak působí vitamín D na imunitní systém?

Vitamín D je rozpustný v tucích a také se klasifikuje jako hormon. Důležitý je zejména pro zdraví kostí a imunitní systém. Pokud se ho v těle nachází dostatek, aktivují se obranné buňky, které ničí ostatní buňky napadené patogeny.


Jak poznám nedostatek vitamínu D?

Příznaky nedostatku vitamínu D se mohou projevovat jako zvýšená náchylnost k infekcím, bolest svalů a končetin. Konkrétní informace o případném nedostatku se vždy určuje pomocí krevního testu. Každé tělo je jiné, proto také produkuje jiné množství tohoto vitamínu, takže jeho potřebné množství není konkrétně určené.
 

Jak nedostatku vitamínu D předcházet?

Vitamín D se nejprve tvoří v těle. V potravinách se téměř nevyskytuje a v rostlinných zdrojích ho je jen velmi málo. Naopak tučné ryby jako sleď, makrela a losos nebo vaječný žloutek ho obsahují dost. Důležité je trávit také dostatek času venku: Sluneční záření stimuluje jeho tvorbu. Slunci vystavujte alespoň čtvrtinu pokožky (obličej, ruce, část paží a nohou).

Pokud jste zdraví, stravujete se vyváženě a pravidelně trávíte čas venku, neměli byste se nedostatku vitamínu D obávat. Alespoň ne v oblastech střední Evropy. A navíc, vitamín D se může v těle ukládat po dobu několika měsíců.

Kdo by měl vitamín D užívat?

Důležité je, že příjem vitamínu D byste měli vždy konzultovat s lékařem. Před užíváním doplňků stravy je totiž vhodné si nechat zkontrolovat hladiny vitamínů v těle.

Pro určité skupiny lidí může být užívání vitamínu D naopak užitečné: Patří mezi ně osoby, které tráví venku málo času, například obyvatelé pečovatelských domů nebo domovů pro seniory. Tvorbu vitamínu D mohou negativně ovlivnit také střevní onemocnění. Kromě toho se doporučuje podávání vitamínů D během zimních měsíců také kojencům v prvním roce života a batolatům do dvou let.
 
Jen pro podporu imunitního systému není příjem vitamínu D u zdravých dospělých nutný. Alespoň to vyplývá z 25 studií, kterých se zúčastnilo více než 11 000 dětí a dospělých. Podle nich nemá užívání vitamínu D žádný preventivní účinek proti infekcím chřipky nebo virům nachlazení. Platí to minimálně pro osoby s normální nebo jen nižší hladinou vitamínu D v krvi. Při závažném nedostatku vitamínu D by mělo jeho užívání imunitnímu systému pomoct. Studie ukázala, že prospěšnější je užívat pravidelně menší množství. Zdá se totiž, že tělo nedokáže velké množství vitamínu D najednou efektivně využít.
 

Dá se vitamínem D předávkovat?

Ano, ve vzácných případech může dojít i k předávkování. V důsledku toho se pak zvyšuje hladina vápníku v krvi. To vede ke zvýšenému močení, nevolnosti a zvracení. Také může docházet ke zvýšené tvorbě ledvinových kamenů. V extrémních případech může dojít i k selhání ledvin.