Active Beauty
Fasting Mimicking Diet – Objevte stravovací styl pro každodenní život a bez hladovění

Výživový trend

Fasting Mimicking Diet – Objevte stravovací styl pro každodenní život a bez hladovění

Simulovaný půst spouští v těle metabolický proces, která pozitivně ovlivňuje stárnutí a také naše zdraví – akorát se při něm nehladoví. Nový stravovací koncept pochází z USA, kde proslul pod názvem „Fasting Mimicking Diet“. Přečtěte si, jak nás napodobování půstu může během pětidenní kúry omladit a podpořit naše zdraví, které potraviny při něm pomáhají a na které si raději dát pozor.
Lidé se postili odpradávna – ať už nedobrovolně kvůli nedostatku jídla, nebo v souvislosti s náboženstvím. Vědci zabývající se stárnutím, specialisté na hormony a výživoví odborníci se dnes shodují v jednom: Ideální velikost porce na talíři je menší, než si mnozí z nás myslí.
 

Co je simulovaný půst?

„Fasting Mimicking Diet“ (FMD) vyvinul americký gerontolog prof. Valter Longo. Jako doktorand v 90. letech 20. století zkoumal, jak ovlivňuje snížení kalorického příjmu stárnutí imunitního systému u myší a lidí. Na základě toho vyvinul pětidenní postní kúru.

Na rozdíl od totální diety nebo intervalového půstu slibuje simulovaný půst něco, co napoprvé zní nereálně: Uvádí tělo do postního metabolismu, aniž by člověk musel hladovět. Léčivá síla tohoto hladovění pramení z toho, že tělo nedostává žádné živočišné bílkoviny ani rychle vstřebatelné sacharidy. Tento fakt se využívá při simulovaném půstu, kdy se stačí vyhýbat živočišným bílkovinám a cukru. Namísto nich se tento půst opírá o zdravé tuky, komplexní sacharidy a snížené množství kalorií.
 

Jaké jsou výhody tohoto půstu?

Postění se by mělo podpořit naše mládí a zdraví. Vědecky se dá toto tvrzení dokázat i u zdánlivého půstu: Ve studii provedené na univerzitě v Jižní Karolíně zkoumali vědci zdravé osoby, jež nechali hladovět. Výsledky byly ohromující: Účastníci studie zvýšili množství své svalové hmoty a trvale se jim zlepšily hodnoty cukru v krvi nalačno, krevní tlak i hladina cholesterolu.

Při nedostatku potravy se dostanou tělesné buňky do programu, kdy si prodlužují vlastní život. Kromě toho dochází ke stimulaci autofágie, tělu vlastního systému odstraňování nepotřebných látek. Díky tomu se předchází mimo jiné nemocem, jako je cukrovka II. typu, Alzheimerova choroba nebo rakovina.

Jak simulovaný půst funguje

Jeho cyklus trvá pět dní a teoreticky jej lze absolvovat až dvanáctkrát během roku. Během tohoto půstu se nekonzumují živočišné bílkoviny a cukr. Pokrmy se připravují z komplexních sacharidů (ze salátu a zeleniny, jako je brokolice či mrkev, a hub), rostlinných bílkovin a tuků (ze sóji, oříšků, avokáda, oliv a olivového oleje). Navíc se během této postní fáze snižuje množství kalori na 800 až 1150 kcal na den.
 
Někteří odborníci kombinují simulovaný půst také s efektem sirtuinů (Sir2 proteiny). Sirtuiny se nacházejí ve všech tělesných buňkách a spouštějí opravy při poškození DNA. Aktivovat je mohou určité látky obsažené v rostlinných potravinách, jež chrání rostlinu před škůdci a chorobami. Potraviny obzvláště bohaté na aktivátory sirtuinů se označují jako „sirtfoods“.

Patří k nim například brokolice, jablka, kešu, zelený čaj, borůvky, maliny, česnek, kurkuma, olivový olej, rukola, sója, rajčata a citrusové plody.
 

Na co je potřeba dát si při tomto půstu pozor?

Možná zní jednoduše, ale ve skutečnosti je tento styl stravování komplexní. Zakládá se na speciální kombinaci živin, která se testovala při klinických studiích. Při prvním cyklu půstu je proto nejlepší řídit se hotovými recepty a jídelníčky.
 
Pokud vás v prvních dnech pětidenní kúry přesto přepadne hlad, může vám pomoci rozptýlení ve formě procházky, lehkého cvičení nebo teplé koupele. Obvykle však bývá tento typ stravování cyklus od cyklu snadnější.
 

Pro koho není tento typ půstu vhodný?

Svůj kalorický příjem by neměly snižovat těhotné a kojící ženy, osoby s podváhou, poruchami příjmu potravy nebo s velmi nízkým množstvím svalové hmoty. Kritériem pro vyloučení je také alergie na ořechy a sóju. Lidé trpící chronickými zdravotními problémy či starší 70 let by se měli ohledně tohoto půstu raději nejprve poradit se svým lékařem.