Active Beauty
Snídaně: Důležitá obzvláště pro děti

Nejdůležitější jídlo dne

Snídaně: Důležitá obzvláště pro děti

Jsme příliš unavení, nemáme chuť nebo nestíháme: Snídaně je pro mnoho rodin spíše stresovým faktorem než požitkem. Přitom hlavně děti by měly ráno v klidu něco sníst. Co by to mělo být a jak to udělat, aby jim chutnalo.

Výzkumy potvrzují: Děti, které pravidelně zdravě snídají, jsou v dospělosti štíhlejší a žijí zdravější život. Z prvního jídla dne mohou profitovat také dospělí. V dm naleznete skvělé potraviny, které z každého udělají fanouška snídaně.  


9 faktů: Zdravá snídaně pro všechny

 

1. Snídaně tlumí chutě

Pokud vyjdete z domu s prázdným žaludkem, dříve nebo později pocítíte pokles energie a o slovo se přihlásí chutě. Většinou máme pak tendence rychle sáhnout po nezdravé svačince. S vydatnou snídaní se můžete této pasti snadno vyvarovat.  

2. Díky zdravé snídani se lépe soustředíme

Po noci jsou zásoby sacharidů prázdné. Tento stav je sice vynikající pro metabolismus tuků, ale mozek potřebuje ke své činnosti určité (i když malé) množství sacharidů. Střídmá snídaně je proto základem dobrého soustředění ve škole i práci.  

3. Stimulace metabolismu

Aktivní trávení rozproudí celý metabolický proces a tím i energetickou hladinu těla. Pokud tedy ráno „nenatankujete“, nemůžete se dobře rozjet. Lehká snídaně proto zajistí nejen více vitality, ale také vyvážené trávení.    

4. Sacharidy si dopřejte nejlépe ráno

Sladká snídaně chutná sice výborně, ale nevydrží dlouho. Vzhledem k vysokému obsahu cukru, klesá hladinu insulinu stejně tak rychle, jako se zvýšila. Proto platí: Pokud si rádi dáte rohlík s marmeládou nebo müsli, pak ráno. Naše tělo dokáže sacharidy nejlépe využít v první polovině dne. Pokud si připravujete kaši z hotové směsi, nezapomeňte zkontrolovat obsah cukru. Pro dlouhodobě stabilní pocit sytosti, stejně tak jako energie a koncentrace jsou ostatně vhodnější bílkoviny, vláknina a zdravé tuky. Ideální potraviny k snídani: vajíčka, neslazený tvaroh nebo jogurt, oříšky, semínka nebo ovoce a zelenina. 

5. Hlavně děti potřebují snídani

Děti jsou ve školce nebo škole obklopené tolika dojmy, že občas jednoduše ignorují pocit hladu. Důsledky jsou zřejmé: zhoršuje se soustředění, jsou apatičtí a mají chuť na sladké. Dopřejte jim tedy doma zdravou snídani a předejdete tak těmto indispozicím.

6. Nejen jídlo, ale také pití je důležité

Zásoby vody v těle se přes noc vyprázdní. Doplnění vody po probuzení je přinejmenším stejně důležité jako zdravé jídlo. Ideální je neslazený čaj. Děti mají také po ránu rády sklenici mléka. A to je dobře: Mléko zasytí a dodá tělu potřebné tuky a živiny.  

7. Teplá snídaně: Dobrý nápad? 

Podle ajurvédského učení se ráno podává vždy něco teplého (například teplá kaše nebo teplé vaječné pokrmy). Proč? Teplo prospívá zejména žaludku, teplé jídlo je obzvláště syté a lépe podporuje metabolismus.   

8. Snídaně bez stresu

Müsli a kaši si můžete připravit předem, stejně tak předkrájet ovoce. Snídaňový stůl může být pěkně prostřený již večer. Kromě toho je lepší vstát o půl hodiny dříve (platí i pro vaše děti), než jíst ve spěchu. Stres navíc vůbec neprospívá žaludku. Krásné by také samozřejmě bylo, kdyby si celá rodina našla 20 minut času a zasedla společně k jídelnímu stolu. 

9. Nápady na snídani pro děti

Snídani lze natrénovat. Čím pravidelnější bude váš rodinný snídaňový rituál, tím je pravděpodobnější, že si na něj děti zvyknou a budou mít ráno dokonce i hlad. Pokud s vámi sedí u snídaně zatvrzelí (ne)strávníci, zkuste je trochu rozptýlit: Co je špatného na tom, když si děti poslechnou oblíbené písničky, krátce si zatančí nebo si společně vybarví obrázek? Pokud je zábava dostatečně velká, chuť k jídlu přijde sama.