Active Beauty
Odbourání stresu: 5 triků pro uvolnění

Odbourání stresu: 5 triků pro uvolnění

Ženy se většinou stresují více, neboť se musí starat o domácnost, vychovávat děti a do toho zvládat všechny pracovní povinnosti. Často pak nedokážou zastavit kolotoč svých myšlenek a dostávají se pod tlak. Dá se nahromaděné napětí v důsledku stresu vůbec nějak uvolnit? A jak začlenit více relaxace do běžných dní a celkově méně podléhat nervovému vypětí?

Jak reaguje tělo na stres?

Stres je neurologická a fyziologická změna probíhající v našem těle ve chvíli, kdy čelíme nějaké hrozbě – stresoru. Tělo reaguje tím, že začne vyplavovat adrenalin a tím více prokrví svaly. Kortizol nás udrží aktivní, endorfiny nám pomohou ignorovat fakt, jak je celá situace náročná. Srdce tluče rychleji, stoupá krevní tlak a také rychleji dýcháme.

Hlavním evolučním cílem těla je totiž uprchnout a dostat do svalů více kyslíku a energie – nebo bojovat. Obě metody by měly nakonec celý cyklus stresové reakce ukončit. A to je dnes obtížnější než kdy jindy.

Odbourání stresu: Proč se neumíme uvolnit

Dnes se setkáváme s mnohem větším množstvím stresorů než v době kamenné. Banka nám vypoví smlouvu ohledně půjčky, doma řešíme problémy s partnerem, v práci nás ochromuje náročný multitasking. Seznam možných stresorů je nekonečný. Avšak před bankou ani zaměstnáním nemůžeme utéct ani proti nim bojovat. Jak tedy cyklus stresové reakce efektivně zakončit?

Musíme udělat něco, co našemu tělu dá jasný signál, že je v bezpečí. Jinak ve stavu stresu uvízneme, hladina látek a hormonů sice klesne, ale nikdy nedojde k celkovému uvolnění.

5 tipů, jak nechat stres odplout

  1. Sportujte

Tělesná aktivita signalizuje mozku, že jsme hrozbu úspěšně překonali a jsme v bezpečí. Jedná se o velmi účinnou strategii, jak ukončit stresový cyklus.

  1. Mluvte s přáteli

Uvolněná přátelská interakce je prvním vnějším znamením, že svět je bezpečným místem. I když si často myslíme, že by nám bylo milejší, kdyby nás spolucestující ve vlaku nechal v klidu. Avšak ukázalo se, že lidé se cítí mnohem lépe, když spolu vedou zdvořilý, uvolněný rozhovor. Dnešní doba nám dává možnost navázat nové kontakty také prostřednictvím internetových fór nebo online her.

  1. 6 vteřin se líbejte

Pro takhle dlouhý polibek se většinou musíme zastavit, uvědomit si, že daná osoba se nám líbí a že jí důvěřujeme a cítíme k ní náklonnost. Všechny tyto pocity vyšlou tělu signál, že je v bezpečí. Pokud nemáte partnera po ruce, dá se polibek nahradit 20vteřinovým objetím s osobou, které důvěřujete. Obojí má stejný účinek.

  1. V myšlenkách přeperte stresory

Pohodlně se položte. Potom postupně napínejte každý sval v těle a následně ho uvolněte. Začněte u nohou a skončete až u obličeje. Setrvejte myšlenkou zejména u těch svalů, ve kterých při stresu pociťujete napětí. Při tom si představujte, že dokážete porazit každý stresor, který se vám postaví do cesty.

  1. Zhluboka dýchejte

Dýchání pomáhá zejména při menší stresové zátěži nebo když se chceme jen trochu uvolnit. Stačí se zhluboka a pomalu nadechnout a stejně tak všechen vzduch pomalu vydechnout tak, abychom při tom zřetelně viděli pohyby břicha.