Menu

Ať to má šťávu

Načerpejte sílu z ovocných a zeleninových šťáv

Home » Inspirace » Ať to má šťávu - 02.2018

Přírodní životabudiče v podobě čerstvě vymačkaných ovocných a zeleninových šťáv nám pomohou pročistit si tělo a získat novou energii a vitalitu. Vychutnejte si doušek po doušku pocit lehkosti.

Kdo chce po nevyhnutelném zimním hodování odlehčit mnohdy přetíženému žaludku a dostat své tělo znovu do rovnováhy, může vyzkoušet krátkodobou pitnou kúru pomocí zeleninových a ovocných šťáv. Ty totiž tělu dodají důležité živiny a vitální látky, aniž by ho zbytečně zatěžovaly a automaticky nastartují jeho přirozenou očistu. Namíchejte si zdravý koktejl, který vás znovu postaví na nohy.

Šťavnaté výhody

V hektickém koloběhu všedního dne se často snažíme zahnat hlad jen tím, že rychle zhltneme bagetu nebo spolykáme sušenky. Odborníci na výživu tvrdí, že téměř dvě třetiny kalorií, které u nás v západním světě přijímáme, pochází z nasycených mastných kyselin, cukru a bílé mouky. Tělo tak získává tzv. prázdné kalorie, které nemají žádnou nutriční hodnotu, a naopak mu chybí potřebné živiny, což nutně vede k tomu, že opět brzy dostane hlad. Abychom načerpali novou energii, zkonzumujeme tak nakonec během dne mnohem víc kalorií, než skutečně potřebujeme. Ovocné a zeleninové šťávy přitom představují pozitivní výjimku. Obsahují totiž důležité živiny a další cenné látky, které v naší běžné stravě často chybí, a to navíc v koncentrované, nízkokalorické a lehce stravitelné formě.

Sníst, nebo vypít?

Možná vás napadne otázka, proč bychom měli ovoce a zeleninu složitě odšťavňovat a přitom navíc jejich zbytky vyhazovat, když si je můžeme dopřát v jejich původní podobě? Důvodem, proč jsou šťávy lepší než celé plody, je především jejich snazší vstřebatelnost. Pokud si totiž dáme kousek jablka nebo rajčete, zůstává část jejich mikroživin (vitamíny, minerály) vázaná na obsaženou vlákninu, jež prodlužuje dobu trávení a vstřebávání. Při odšťavení tento krok odpadá a z vylisované šťávy organizmus získá potřebné živiny v podstatě bez práce.

Navíc naše tělo načerpá z čerstvých šťáv mnohem více vitamínů, minerálů a enzymů než v případě celého ovoce či zeleniny. Koneckonců asi těžko zvládnete za den schroupat kilo mrkve, šest jablek, šest fenyklů a celý pastinák. V podobě ovocné a zeleninové šťávy však nepředstavuje ani takové množství žádný problém.

BUCH TIPP Moderní odšťavňování

Kniha Moderní odšťavňování – kompletní průvodce od Mimi Kirk vám kromě více než 200 receptů na čerstvé šťávy a smoothies pro životní energii, detoxikaci a pevné zdraví představuje i praktické benefity odšťavňování a další inspiraci pro vyvážený životní styl. Vydalo nakladatelství Synergie Publishing SE.

 

 

Odpočinek pro střeva

Cílem očistné kúry pomocí čerstvých šťáv je dopřát našemu zažívacímu systému malou oddechovou pauzu. Během ní tak získává skvělou příležitost zotavit se z předchozího vydatného jídelníčku a načerpat jednoduchým způsobem koncentrované živiny. Jde o vědomé přerušení našich běžných stravovacích zvyklostí, přičemž po dobu několika dní přijímáme především tekutou výživu v podobě šťáv. Takovou pitnou kúru je optimální doplnit větším množstvím čisté vody.

V žádném případě se však nenechte zlákat přísnými detoxikačními programy, které slibují rychlý úbytek kilogramů a rozzářenou pleť. Pokud totiž náš organizmus delší dobu nedostává takzvané makroživiny, tedy bílkoviny, tuky a sacharidy, může to vést ke zdravotním obtížím. Odlehčující kúra prostřednictvím ovocných a zeleninových šťáv by tak neměla trvat déle než pět dní. Delší očistu je jednak těžké vydržet a navíc může způsobovat nevítaný jojo efekt jako mnohé jiné redukční diety. Člověk se pak zbytečně cítí slabý a frustrovaný. Občasná krátkodobá kúra zakládající se na pití šťáv však může mít naopak příznivé regenerační účinky a dobít nás novou energií.

 

V dm online shopu naleznete mnoho lahodných ovocných a zeleninových šťáv i smoothie.

Nový start

Šťávová očista bývá často odrazovým můstkem ke změně stravovacích návyků, kdy se chceme začít vyhýbat zpracovaným potravinám s umělými přísadami a připravovat si jídlo především ze základních potravin bez zbytečných konzervantů a ochucovadel. Což určitě není špatný první krok. Než však s podobným programem začneme, je vhodné se zamyslet nad tím, co si od něj slibujeme. A nemít přitom přehnané představy.

Detoxikace dnes zažívá boom a mnohé reklamy ji propagují jako univerzální řešení všech zdravotních problémů. Od takových klamavých nabídek, které slibují zázraky, je však lepší dát ruce pryč. Navíc by mělo být vždy možné uzpůsobit program a jednotlivé recepty individuálním potřebám.

Nejlepší přísady

Pokud během dne plánujeme vypít větší množství ovocných a zeleninových šťáv, měli bychom dbát na jejich optimální kombinaci. Některé druhy ovoce totiž obsahují velké množství cukru. Pro podobnou očistnou kúru je nejvhodnější zelenina – listová i kořenová – a ovoce s nižším obsahem cukru. K základním přísadám pestrých nápojů patří jablka, hrušky, meloun, mrkev, řapíkatý celer, červená řepa, dýně, pastinák a různé citrusové plody. Samozřejmě i zde platí, že hlavní roli by měly hrát sezónní a regionální suroviny.

Našemu tělu udělá krátká pauza bez pevné stravy dobře, protože její trávení ho stojí hodně energie. Při konzumaci tekutých šťáv mu tato práce odpadá a ušetřená energie se tak může využít jinde. Ale ani během očistné kúry pomocí šťáv není nutné se pevné stravy zcela vzdát. Je samozřejmě třeba potraviny pečlivě volit a dopřávat si pouze menší porce. Sáhnout můžete třeba po jablku nebo avokádu s quinoou. Tekutý jídelníček zpestří i saláty, husté zeleninové polévky, ořechy nebo kousek kvalitní hořké čokolády. Podobné lehké pokrmy zaženou hlad a navíc tělu usnadní přechod zpátky na běžnou stravu.

 

 

Při chystání skvělých životabudičů hraje důležitou roli především pečlivý výběr surovin. Ideální svačiny představují malé porce zeleniny a ovoce, jako například jablko nebo malá miska quinoy s avokádem. Dle základního pravidla je ideálním množstvím porce, která se vám vejde do dlaně. Při očistné kúře můžete do hry zapojit také saláty, polévky, ořechy, a dokonce i pár čtverečků hořké čokolády.

Nejlepší společníci

Pokud chcete během očistné kúry zeleninovými a ovocnými šťávami přijímat i jinou stravu, měli byste sáhnout po jednoduchých, přirozených potravinách.

  • Zeleninové polévky: Z čerstvé šťávy z mrkve, celere nebo špenátu v kombinaci s rozmačkaným avokádem snadno připravíte sytý oběd. Vyzkoušet můžete i jinou polévku z rozmixované zeleniny nebo japonskou miso polévku.
  • Saláty: Ideální je listová nebo kvašená zelenina a klíčky. Avokádo s konopnými nebo chia semínky se postará o extra porci bílkovin, dochutit ho stačí jednoduchým dresinkem z citronové šťávy a soli.
  • Ořechy a semínka: Hrst mandlí a vlašských ořechů doplněná superpotravinami, jako jsou chia, konopná nebo lněná semínka, vás zasytí a dodá vám hodnotné živiny.
  • Hořká čokoláda: Malou sladkou odměnu může představovat kousek kvalitní čokolády s vysokým podílem kakaa a nízkým obsahem cukru.

Druhy odšťavňovačů

Šnekový nebo válcový odšťavňovač: Fungují na principu studeného lisování – teplota při odšťavňování nepřesáhne 40 °C. Díky tomu jsou zachovány všechny důležité vitamíny, proteiny i minerály. Šťávu získanou tímto způsobem byste měli uchovávat v chladničce maximálně pár dní, poté totiž nastává proces kvašení.

Parní odšťavňovač: Šťávu z ovoce a zeleniny dostávají tyto přístroje pomocí horké páry. Ta bohužel zničí značnou část vitamínů, ale na druhou stranu má takto získaný nápoj díky zahubení všech zárodků nežádoucích látek velmi dlouhou trvanlivost. Díky tomu si můžete vychutnat například šťávu i z ovoce a zeleniny, které jsou běžně dostupné jen během krátké doby sklizně.

Odstředivý odšťavňovač: Není příliš vhodný pro odšťavnění ovoce a zeleniny s nižším podílem vody. Zato však produkuje velmi kvalitní šťávu. Ta má však ještě nižší trvanlivost, než šťáva získaná šnekovým a válcovým odšťavňovačem. Pokud si ji tedy chcete uchovat i do dalších dní, doporučujeme její pasterizaci.

 

 Recept: Jablečno-brokolicová šťáva se zázvorem

Budeme potřebovat:

  • 2 větší, sladší jablka zbavená jádřince
  • 1 menší brokolici nakrájenou na kousky
  • 2 kousky řapíkatého celeru
  • 2,5 cm čerstvého zázvoru
  • šťávu z jednoho citronu

Příprava:

Jablka, brokolici, celer a zázvor odšťavníme a přidáme citronovou šťávu.

Sdílet
Nahoru
Pro optimální zobrazení webové stránky používáme cookies. Tyto soubory můžete ve svém prohlížeči kdykoli deaktivovat.OK