Active Beauty
Meditace: Co nám přináší

Jak se stát zenovým profesionál

Meditace: Co nám přináší

Chcete procházet životem klidněji, být pozornější a najít cestu sami k sobě? Pak se naučte meditovat. Zejména jako začátečníci si rychle všimnete účinků každodenního zklidněni mysli.

Propletené nohy, barevné polštářky, vonné tyčinky, přehnané hluboké dýchání. Ano, i takhle může vypadat meditace. Ale nemusí. Meditace může u každého vypadat jinak - a to je dobře. Protože podobně jako u přání k novoluní jde zkrátka o to, abyste se přiblížili sami k sobě. Takhle se naučíte meditovat jako začátečníci:

Co nám přináší meditace?

Proč bychom měli vůbec meditovat? S myslí je to jako s tělem - abychom dosáhli viditelného zlepšení, musíme naši psyché pravidelně cvičit. Pokud tedy chceme dlouhodobě zlepšit svou duševní sílu, měli bychom si vyhradit čas pro rychlé cvičení na přítomnost jako je Bodyscan, ideálně každý den.

Dokazuje to i studie od ReSource Projekt: Lidé, kteří pravidelně prováději Bodyscan, se lépe soustředí, žijí v přítomnosti a méně často přeskakují mezi svými ToDo listinami tam a zpět. O meditaci se obecně věří, že zlepšuje zdraví a působí proti stárnutí. To však zatím vědecky potvrzené není.

Naučte se meditovat ve 3 krocích

Je jedním z vašich přání stát se klidnější? Pak je meditace dobrým způsobem, jak tento plán uskutečnit a přispět tak k sebezdokonalení. Stačí mít odvahu ke změně. A nebojte se, k tomu, abyste se naučili meditovat, nepotřebujete žádné speciální vybavení. Potřebujete jen sami sebe, klidné místo, a především silnou motivaci, abyste překonali sami sebe a meditovali, i když se vám zrovna nebude chtít.

Krok 1: Připravte se na meditaci

Vyberte si klidné místo, kde nebudete rušeni. Velmi důležité je, abyste se zde cítili příjemně. Meditujete-li vevnitř, ujistěte se, že je místnost dostatečně uklizená a nechte ji chvíli vyvětrat. Dále můžete použít vonné svíčky či osvěžovače vzduchu, protože tím tuto situaci ozvláštníte a vědomě ji oddělíte od každodenního života.

Nyní najděte správnou pozici vsedě. Pozor: I když ji vidíte všude znovu a znovu, nemusíte hned zaujímat pozici lotosu. Posaďte se tak, aby vám to bylo příjemné. Hlavní je, abyste v této poloze mohli pohodlně setrvat několik minut.

Krok 2: Samotná meditace

Pro začátek stačí meditovat pět minut denně. Nastavte si budík, abyste zabránili nutkání pokukovat po hodinách. Nejlepší je zvolit jemný tón budíku a rozhodně jiný než při ranním budíčku. Trik spočítá v tom, že si váš mozek osvojí přepínání do režimu "nečinnosti" a dovolí vám meditovat.

Ale jak vlastně meditace funguje? Existují různé druhy meditace. Známá jsou zejména cvičení na přítomnost, jako je skenování těla. Člověk myšlenkově prochází celým tělem. Od temene hlavy až po malíček u nohy - a v ideálním případě během této doby nemyslí na nic jiného.

Dalším oblíbeným cvičením je sledování vlastního dechu. Soustřeďte se, jak vzduch pluje nosními dírkami, hrdlem až do plic a zase ven. Soustředění na vlastní tělo by mělo usnadnit blokování rušivých myšlenek.

Během cvičení na přítomnost se s největší pravděpodobností objeví další myšlenky. Nebojte, není to žádná katastrofa. Důležitější je, jak se s nimi vypořádáte. Nejúčinnější je představit si, že vaše myšlenky zlehka plují po vaší mysli a zase odplouvají jako mraky na obloze. Nesnažte se žádné ze svých myšlenek mermomocí vytěsnit. Nechte je jít.

Krok 3: Správné ukončení meditace

Po zaznění příjemné tónu budíku okamžitě nevyskakujte. Místo toho se snažte z meditace jemně vystoupit. Jinými slovy, pokračujte v klidném a vědomém dýchání. Po skončení se na chvíli zamyslete nad myšlenkami, které vám pluli myslí. Pokud máte chuť, zapište si své myšlenky do deníku. Chcete-li, dopřejte svému klidnějšímu a vědomějšímu já šálek teplého čaje a uzavřete tím svůj každodenní rituál.