Active Beauty
Celerová šťáva: Co se skrývá v zeleném nápoji?

Domácí smoothie

Celerová šťáva: Co se skrývá v zeleném nápoji?

Řapíkatý celer jsme zvyklí používat do polévek i jako základ do omáček. Ale v posledních letech dobývá svět také čerstvá celerová šťáva. Čím to, že se tento zelený nápoj stal takovým hitem?
Původ tohoto trendy nápoje se přisuzuje americkému autoru Anthonymu Williamovi (na Instagramu známý pod jménem Medical Medium), podle nějž má šťáva z řapíkatého celeru řadu pozitivních účinků na zdraví. Jeho výzva #celeryjuicechallenge vyvolala ohromný ohlas. Celý svět pije celerovou šťávu a ze všech stran se na ni snáší pochvalné ódy.


3 důvody, proč vsadit na šťávu z celeru

1. Podpoří naše zdraví

Tato mocná zelenina má nespočet pozitivních účinků na naše tělo. Její objevení ale není nijak revoluční: V čínské medicíně se šťáva používá pro léčbu vysokého krevního tlaku a v ajurvédě zase již dlouho platí za léčebný prostředek při potížích s trávením, při demenci nebo Parkinsonově chorobě.
Obsažené antioxidanty mají snižovat riziko rakoviny a působit protizánětlivě. Celer také posiluje imunitní systém a pomáhá dostat pod kontrolu hladinu cukru a cholesterolu v krvi.

2. Doplní zdravé stravování

Celer má dehydratační účinek a propláchne močový měchýř a ledviny. Skvělý vedlejší efekt pro naši figuru: Pojivové tkáně se mohou posílit a snižuje se nadměrné zadržování vody. Díky vysokému obsahu minerálů a tekutin je tedy celerová šťáva ideálním nápojem, který podpoří zdravou výživu a pomůže udržet tělo fit.
Dokonce i ti, kteří zápasí s neovladatelnými chutěmi, jsou s celerovou šťávou na správné cestě, neboť ta díky velkému množství vlákniny zajistí sytost po dobu několika hodin. A přitom má na 100 g řapíkatého celeru pouze 16 kalorií a 0,2 g tuku.


3. Prospívá pleti i vlasům

Antioxidanty nechrání jen před záněty v těle, ale profitovat z nich může také pokožka. Sekundární rostlinné látky jako vitamín C, E a betakaroten pomáhají vázat volné radikály v těle a tím zpomalit proces stárnutí pokožky. Jednoduše řečeno: Celer chrání před UV zářením, a dokonce může zmírnit i vrásky a akné! Obsažené minerály a vitamíny také posilují křehké nehty a vlasy.

Příprava celerové šťávy

Působení celerové šťávy by mělo být nejúčinnější ráno. Rozběhne se díky ní metabolizmus a tělo dostane ještě před snídaňovým müsli dostatek tekutin, protože celer se z 95 % skládá z vody. Milovníci kávy pozor: Celerová šťáva dodává tělu ještě více energie než každodenní ranní espresso.

 

Guru Anthony William doporučuje vypít denně 500 ml celerové šťávy. Stále však chybí spolehlivé studie. Jelikož celerová šťáva velice podporuje zažívání a detoxikuje, může v případě nadměrného množství způsobit průjem a bolesti žaludku. Proto je lepší vypít každý den menší množství a naslouchat signálům svého těla.


Na co si dát pozor při přípravě a nákupu:

  • Řapíkatý celer patří k těm druhům zeleniny, které bývají nejvíce ošetřeny pesticidy, proto dbejte při nákupu na biokvalitu.
  • Celer bulvový v žádném případě za tím řapíkatým nezaostává, pokud jde o pozitivní účinky na zdraví. Nicméně jeho chuť je trochu nahořklá, takže se tento druh celeru příliš nehodí pro syrové zpracování do šťávy.
  • S odšťavňovačem: Čerstvé, očištěné řapíky celeru nakrájejte na menší kousky a odšťavněte.
  • S mixérem: Pokud nemáte odšťavňovač, můžete šťávu vyrobit také pomocí výkonného mixéru. Stačí opět nakrájet očištěný celer na menší kousky a rozmixovat. Vzniklé pyré následně vymačkejte přes látkovou utěrku do misky.
 

Pokud nepatříte k fanouškům celerové chuti, můžete tuto zeleninu zkombinovat s mrkví, jablkem, okurkou, hruškou nebo ananasem. Avšak někteří zastánci tohoto nápoje jsou toho mínění, že při namíchání s dalšími druhy zeleniny nebo ovoce už není účinek celerové šťávy takový.

V dobře uzavřené nádobě můžete celerovou šťávu uchovávat v lednici několik hodin. Ale pozor, když se dostane čerstvá šťáva do kontaktu s kyslíkem, ztratí v důsledku oxidace spoustu obsažených látek. Projeví se to změnou barvy i chuti.