Menu

Zimní péče o pokožku

Konec chladným rukám a suché pokožce

Home » Krása » Zimní péče o pokožku - 12.2018

Zatočte se studenýma nohama a červeným nosem! Od teď pojedeme na teplé vlně. Ponořte se s námi do teploučkého moře pečujících produktů, které vás zahřejí i v zimě.

Třeskuté mrazy venku a horký vzduch ve vytápěných místnostech dávají našemu tělu zabrat. Neustálá změna teplot vysušuje pokožku, zároveň trpí náš imunitní systém a stoupá náchylnost k onemocněním. K tomu se ještě přidá fakt, že během zimních dní se mnohem méně pohybujeme na čerstvém vzduchu, ale naopak trávíme čas vysedáváním v málo větraných místnostech s nepatrnou vlhkostí vzduchu a na problémy je zaděláno.

Mrazivý den, citlivá pokožka

Chlad naši pokožku silně zatěžuje. Málokdo z nás si přitom uvědomuje, že pokožka je důležitým dýchacím orgánem, který zároveň tvoří ochrannou bariéru proti vnějším škodlivým vlivům. Ovšem ve chvíli, kdy teploty klesají pod bod mrazu, klesá činnost mazových žláz. A ve chvíli, kdy vstoupíme do vyhřáté místnosti, dojde k otevření pórů a pokožka ztratí ještě více hydratace. Tento nekonečný kolotoč vede k vysušené a citlivé pokožce. Pokud vyvedeme ochrannou bariéru pokožky z rovnováhy, hrozí dokonce riziko infekce. Nepatrné prasklinky v kůži potom tvoří ideální pole působnosti pro rozvoj onemocnění.

Všem těmto nepříjemnostem však snadno předejdeme díky šikovné kosmetice. Na rozdíl od léta se nyní musíme opět orientovat na hutné krémy, které obsahují více olejů než vody. Speciální formule s ureou, kyselinou hyaluronovou nebo termální vodou pomáhají pokožce vyrovnávat ztrátu vody a zvyšují tak hydrataci. Přísady jako včelí vosk nebo extrakt z měsíčku lékařského nás ochrání před následky nepříznivého počasí. Obecně platí, že čím vysušenější a citlivější pokožka je, tím vyšší podíl tuků by měl být v kosmetice, kterou ji ošetříme. Speciální pozornost vyžaduje zejména pokožka dětí, starších lidí a také všech, kteří tráví hodně času venku.

Život při 23 °C pod nulou

Jednou z těch, kteří moc dobře ví, jaké to je, když se jim mráz zakousne do kůže, je Pavlína. Tato 24letá dívka pracuje již osm let každou zimu jako lektorka lyžování ve štýrských Alpách. Lyžařské kurzy se konají nehledě na počasí, ať už sjezdovku pokrývá jemný prašan, který prozařují paprsky horského sluníčka, nebo nad ní dřímají zlověstné mraky a mrzne, že bolí snad i každý nádech. Pavlína se běžně pohybuje v prostředí, kde panují teploty až 23 °C pod nulou, takže se neobejde bez speciální výbavy.

„Horní část svého těla samozřejmě důkladně schovám do teplého oblečení,“ vypráví, „ovšem můj obličej je vystavený pořádnému náporu mrazu.“ Aby předešla omrzlinám a vysušené pleti, neustále s sebou nosí speciální výživný krém určený pro péči v zimním období a také balzám pro citlivé rty. „Nikdy nevycházím na sjezdovku bez toho, aniž bych si namazala ruce vydatným krémem, protože už bohužel vím, že od popraskání pokožky kvůli třeskutému mrazu mě pouze rukavice neochrání.“ Pavlína se zároveň také chrání proti ostrým paprskům horského slunce speciálním slunečním krémem s vysokým ochranným faktorem.

BUCH TIPP Koncentrovaná péče o ruce

Balea koncentrovaný krém na ruce s babasovým olejem poskytuje vysoce koncentrovanou ochranu před chladem a pečuje o namáhanou a popraskanou pokožku, kterou zásobuje hydratací. Díky vysoce koncentrovanému složení ochrání pokožku vašich rukou i během extrémních chladů.

Horké tělo, studené nohy

V zimě není oslabená ale pouze naše pokožka. Celé tělo upadá do jakéhosi útlumu a nepřekypuje nadbytečnou energií pro svou ochranu. Nemůžeme mu to však zazlívat, protože musí vynakládat hodně sil, aby si udrželo alespoň trochu tepla a zajistilo dostatečné prokrvování. Cévy se v chladném prostředí stáhnou a nenechávají proudit přílišné množství krve do končetin, aby udržely teplo a ochránily především životně důležité orgány. V důsledku tohoto jevu se pak potýkáme s tím, že prsty na rukou i na nohou, ale také například uši velmi rychle zchladnou, v extrémních případech omrznou.

Tuto docela bolestivou zkušenost má také Pavlína. „Když jednou opravdu hodně mrzlo, najednou jsem si uvědomila, že vůbec necítím prsty na nohou. Potom jsem se ani ve vyhřáté chatě vůbec nemohla zahřát. Když jsem přišla domů, všimla jsem si, že mám úplně modré nehty na nohou.“ Pavlína měla štěstí, že její nohy se z toho dostaly nakonec díky horké koupeli samy.

„Od té doby s sebou vždy nosím hřejivé náplasti. Jednoduše je nosím v lyžákách a když je potřeba, použiju je i na ruce. Většinou mi udrží končetiny v teple dlouhé hodiny.“ Náplasti stimulují prokrvování a tím dokáží zvýšit teplotu v dané části těla, kam se nalepí.

Na stejném principu fungují i hřejivé krémy, které jak známo dokáží udržet nohy a ruce v teple i při dlouhých zimních procházkách. Nejen lékaři zdůrazňují důležitost prevence prochladnutí končetin. Chlad přes ně totiž dokáže proniknout do celého těla, oslabí ho a zvýší náchylnost k onemocnění, například zánětu močového měchýře. Stejně tak je důležité chránit krk, uši, čelo a spodní část zad.

Jednou zahřát, prosím

Ale co s tím, když už jste počasí zkrátka podcenili a po ledovém výletě se nemůžete zbavit drkotání zubů? V tom případě je potřeba tělo rychle prohřát, aby nedošlo k nachlazení. Například Pavlína si vždy po celém dni stráveném lyžováním užívá útulnou atmosféru ve vyhřátém domově a její první kroky vedou do hřejivé sprchy. Občas ale zajde také do sauny, neboť ví, že pravidelná kúra v podobě pocení vyžene chlad z těla a zároveň podpoří imunitní systém. Pravidelné saunování dokonce dokáže zmírnit celkové pocity zimy při chladném počasí.

Během mrazivých dní nikdy nic nezkazíte horkou koupelí a hrnkem zázvorového čaje. Jak koupel, tak čaj vás prohřejí, posílí a pomohou přežít zimu. Kromě nich vás spolehlivě zahřeje také koření jako skořice, kardamom, kurkuma, hřebíček a fenyklová semínka. Co se stravy týká, tak byste se v zimě měli od salátů přesunout spíše k polévkám, teplým zeleninovým směsím a kari na všechny způsoby. Energií i teplem vás při nachlazení v mžiku nabije například polévka z jarní cibulky. Naopak od syrové stravy dejte v zimě raději ruce pryč. Také myslete na to, že potraviny jako pšenice, mléčné produkty a cukr zbytečně zahleňují, takže při dráždivém kašli působí jen kontraproduktivně.

Vyrazte ven na čerstvý vzduch

Nepostradatelnou roli hrají v zimě kromě výživy a správně zvolených krémů také dostatečný spánek a umění vypořádat se se stresem. Namísto toho, abyste se při mrazech schovávali zalezlí doma, byste se měli teple obléci a vyrazit se pořádně vyvětrat ven. Například taková Pavlína tráví každou volnou minutu na horách, i když zrovna nikoho neučí lyžovat. Její tělo je totiž na sport a pohyb v chladném prostředí zvyklé, takže onemocní jen velmi výjimečně. „Já na počasí opravdu nekoukám,“ vypráví, „tak ráda brázdím sjezdovky na lyžích, že mě od nich nic neodradí. Dny bez sněžení jsou fajn, ale hodně si užívám i kličkování mezi sněhovými vločkami.“

Pokud vyrazíte do přírody v čase oběda, máte také možnost nasát energii ze slunečních paprsků. A ty neudělají dobře jen vašemu tělu, ale i duši.

Nahoru
OKDalší informace