Menu

Zdravé opalování

Doteky slunce bez následků

Home » Krása » Zdravé opalování - 06.2017

Všichni víme, že před horkými slunečními paprsky je třeba svou pokožku náležitě chránit. Ta má však v každém věku trochu jiné nároky a potřeby. Přinášíme proto tipy na opalování pro děti, dospělé i seniory.

Sluneční záření má celou řadu pozitivních účinků na náš organismus, zlepšuje náladu a posiluje obranyschopnost. Nepopiratelný je však i jeho škodlivý vliv na pokožku. Při pobytu na slunci proto nesmíme zapomínat na používání ochranných přípravků na opalování. A to v každém věku. Zároveň je však nutné brát v potaz, že každý typ pleti má jiné nároky na ochranu a péči.

V zásadě existují dva typy ochranných přípravků proti slunečnímu záření. Jedny fungují na bázi chemických UV filtrů, druhé využívají fyzikální neboli minerální UV filtry. Chemické ochranné filtry vytváří na pokožce ochranný film. Pohlcují UV-záření a přeměňují je na teplo. Riziko nesnášenlivosti přípravků s jejich obsahem je vysoké, protože obsažené látky jsou absorbovány přímo do pokožky. Je také třeba zmínit, že tento typ opalovacích krémů začíná působit až po 30 minutách.

Přírodní kosmetika využívá na ochranu před slunečním zářením fyzikální neboli minerální ochranné filtry. K nejčastěji používaným mikropigmentům patří oxid titaničitý a oxid zinečnatý, které vytváří na povrchu pokožky ochranný film odrážející UV paprsky jako malé zrcátko, čímž zabraňují jeho pronikání do pokožky. Tyto krémy mají okamžitý nástup účinku.

Od plenek a prvních krůčků

Pokožka si pamatuje vše hned od narození. Proto je nutné ji chránit již od této doby, abychom se vyhnuli jejímu zbytečnému poškození. Především pokožka kojenců a malých dětí je totiž mnohem tenčí a citlivější než u dospělých a nedokáže sama produkovat v dostatečném množství pigment melanin, jenž má funkci přirozené ochrany před UV paprsky. Proto by děti mladší jednoho roku neměly být vůbec vystavovány přímému slunečnímu záření.

U větších dětí pak k povinné výbavě při pobytu na slunci patří: krém s vysokým ochranným faktorem (nejméně OF 30, OF 50+ je však jistější), sluneční brýle s UV ochranou, pokrývka hlavy a eventuálně i oblečení s UV ochranou. Bavlna v každém případě ochrání lépe než umělá vlákna. Optimální je namazat dítě krémem na opalování ještě předtím, než vůbec vyjde ven, aby byla zaručena dostatečná ochrana od první minuty pobytu na slunci. Důležité je přitom nezapomínat na uši, chodidla a krk. Mezi 11. a 16. hodinou je vhodné se pobytu na přímém slunci zcela vyvarovat, což ostatně platí i pro dospělé.

Správný přípravek na opalování by měl poskytovat ochranu před UV-A i UV-B zářením, být voděodolný a ideálně bez konzervačních látek i parfemace. Na dětskou pokožku dermatologové často doporučují prostředky s přírodními minerálními filtry. Zároveň je třeba si uvědomit, že sluneční záření nepřichází pouze přímo ze shora, ale odráží se ze všech směrů a proniká i skrze mraky.

Individuální ochrana

Pokožka dospělých má oproti té dětské jednu velkou výhodu. Díky pigmentaci je schopna sama sebe krátkodobě chránit před slunečním zářením. Délka této vlastní ochranné doby se přitom řídí barvou pleti, očí a vlasů. Nejde však o žádnou povolenku na slunění bez použití ochranných přípravků. Kdo svůj typ pleti zná, lépe odhadne, jaký ochranný faktor má použít. Není třeba se obávat, že vysoký ochranný faktor zabrání opálení pokožky. I s OF 50 získá naše pleť snědé zabarvení, jen pomalejším a citlivějším způsobem. A opálení tak i déle vydrží.

Při určování typu pleti může být nápomocná následující typologie:

Typ 1: Má velmi světlou pleť, často pihy, blond nebo zrzavé vlasy, modré nebo zelené oči. Téměř se neopálí.
Vlastní ochranná doba pokožky: 5–10 minut
Doporučený ochranný faktor (OF): 50+

Typ 2: Má světlou pleť, blond vlasy, modré nebo zelené oči a opálí se jen lehce.
Vlastní ochranná doba pokožky: 10–20 minut
Doporučený ochranný faktor (OF): 30–50

Typ 3: Má tmavé vlasy a hnědé oči. Pleť se snadno opaluje.
Vlastní ochranná doba pokožky: 20–30 minut
Doporučený ochranný faktor (OF): 20–30

Typ 4: Má tmavou pleť, černé nebo tmavé vlasy a hnědé oči. Opaluje se rychle.
Vlastní ochranná doba pokožky: 30–40 minut
Doporučený ochranný faktor (OF): 20

BUCH TIPP Pro léto v pohybu

Složení krému na opalování SUNDANCE Sport je mimořádně odolné proti vodě a potu a zabezpečí tak optimální ochranu proti slunci při sportovních aktivitách v případě.

Tip: Zbytky opalovacích krémů z loňského léta raději vyhoďte. Jejich účinnost totiž časem klesá.

Pro zralou pleť

V rámci předcházení předčasnému stárnutí pokožky hraje ochrana proti slunečnímu záření zásadní roli. Vědci zjistili, že je to pouze z malé části otázka genů, do jaké míry se ve stáří na pleti objeví vrásky. Ze 75 % za to totiž zodpovídáme svým životním stylem a veškeré prohřešky se odrazí i na naší tváři. Strava, péče a především ochrana před UV zářením představují ty nejdůležitější vnější faktory, ovlivňující proces stárnutí pleti.

S přibývajícím věkem se pleť stává tenčí a méně elastická. Tělu vlastní zásoby kyseliny hyaluronové, která váže vodu a v podstatě pleť vypíná zevnitř, se tenčí, takže se pokožka rychleji vysušuje a ztrácí svou pružnost. Vrásky se tvoří především v horní vrstvě pokožky zvané epidermis. Do těchto míst také pronikají UV paprsky a poškozují DNA kožních buněk a kolagenovou strukturu. Následkem je pak zvýšená tvorba vrásek a pigmentových skvrn.

Péče o zralou pleť by proto měla zahrnovat ochranu před slunečním zářením 365 dní v roce, a ne až tehdy, když se projeví známky zanedbání. Stejně tak je důležité pokožku intenzivně hydratovat, zejména během slunečných dní.

Záludné sluneční paprsky

Při výběru optimálního opalovacího přípravku je třeba dbát na to, aby poskytoval ochranu jak před UV-A, tak před UV-B zářením, protože oba druhy pokožce škodí. UV-A paprsky mají delší vlnovou délku, pronikají tedy hlouběji do pokožky a jsou zodpovědné za její předčasné stárnutí a nenávratné poškození buněk. UV-B paprsky s kratší vlnovou délkou pak způsobují spálení. Mají odlišnou intenzitu na různých místech planety. V oblastech, kde je ozonová vrstva již silně poškozená, jako například v Austrálii, proniká mnohem větší množství tohoto záření a je tak potřeba i vyšší ochrana. Ale i v našich podmínkách UV-B záření zesiluje.

Součástí slunečního záření je i infračervené záření. Vědecké poznatky z posledních let potvrdily, že má na pokožku podobně škodlivý vliv jako mnohem známější UV (ultrafialové záření). IR-A záření navíc proniká hlouběji do pokožky, čímž urychluje její stárnutí.

BUCH TIPP Spolehlivá ochrana

Sprej na opalování od SUNDANCE s OF 50 obsahuje kromě klasických UV filtrů také ochranu proti infračervenemu zaření a zabraňuje předčasnému stárnutí pokožky.

 

Slunce ve vlasech

Nejen naše pleť, ale i vlasy jsou dennodenně vystavované slunečnímu záření a v létě jeho vlivem dostávají pořádně zabrat. Slaná mořská voda v kombinaci s chlorem, UV-zářením a větrem vede k jejich rychlému vysušování, třepení, vyblednutí a ztrátě lesku. I zde platí, že je vždy lepší poškození předcházet, než muset napravovat viditelné škody. Vyplatí se proto dopřát jim včas náležitou péči.

Speciální pečující spreje s integrovanou ochranou proti UV-záření obalí každý vlas ochranným filmem a uzamknou vlhkost uvnitř vlasového vlákna. Po každém koupání v moři nebo v bazénu je třeba vlasy opláchnout, abychom je zbavili zbytků soli a chloru. Přitom je vhodné používat pouze vlažnou, a ne příliš horkou vodu, která podporuje tvorbu mazu u vlasových kořínků, takže vlasy působí zplihle, jsou bez lesku a mnohem rychleji se mastí. Ideální je vlasy na závěr spláchnout studenou vodou. Kdykoliv je to možné, doporučuje se nechávat vlasy proschnout na čerstvém vzduchu a raději se vyvarovat použití fénu a žehličky na vlasy. Masky a speciální kúry nebo speciální šampony na vlasy po slunění se postarají o potřebnou hydrataci. Pokud je to možné, noste co nejčastěji pokrývku hlavy. Ta totiž chrání nejen vlasy, ale i pokožku hlavy.

Stříhat ano, barvit ne. Slunce přirozeně způsobuje u všech typů vlasů jejich zesvětlání. S případným barvením proto raději počkejte až po dovolené. Navíc se vlivem slané vody i vody z bazénů barva na vlasy mnohem rychleji vymývá. Naopak zastřižení konečků před dovolenou vám ušetří spoustu zbytečné práce a stresu. Vlasy jsou pak totiž mnohem odolnější vůči škodlivým vnějším vlivům.

Žlutá + modrá = zelená. Na blondýnky číhá ještě další „nebezpečí“. Voda v bazénech a veřejných koupalištích často obsahuje měď, která má zabránit tvorbě vodních řas v důsledku nečistot. Právě sloučeniny mědi ale zároveň mohou způsobit zbarvení blond vlasů dozelena. Proto je lepší nechat dlouhé vlasy sepnuté nebo používat koupací čepici. Vlhké vlasy není mimochodem vhodné svazovat gumičkou, protože se v místech ohybu následně snadno lámou. Raději je proto pouze lehce sepněte pomocí spony.

 
BUCH TIPP Ideální na léto

Ochranný sprej Balea Professional After Sun chrání vlasy před slunečním zářením, vysušováním, chlorovanou i mořskou vodou a následným vyblednutím.

 

Nahoru
OKDalší informace