Menu

Správná výživa pro krásu a vitalitu

Potraviny plné vitamínů rozzáří vaši pleť

Home » Životní styl » Správná výživa pro krásu a vitalitu - 03.2017

Trápí Vás pupínky na čele? Asi není něco v pořádku s Vaším zažíváním. Nebo lámavé nehty a popraskané koutky úst? To zase může být projevem nedostatku zinku. Strava, kterou přijímáme, působí zevnitř navenek. Nekompromisně odhalí naše hříchy. Ale dokáže nás i rozzářit, když dbáme na její vhodné složení.

Leckterý krém dokáže opticky vyhladit vrásky. Pleťová maska zase pokožku znatelně osvěží a zjemní. Podkladová báze překryje drobné nedokonalosti a sjednotí tón pleti. Korektor prosvětlí kruhy pod očima. Pudr pomůže vymodelovat kontury obličeje. Tvářenka zvýrazní lícní kosti a dodá tváři zdravý nádech. Oční stíny, kajalová tužka na oči a řasenka se postarají o podmanivý pohled. Tužka na obočí upraví a zvýrazní jeho tvar. Nakonec trochu barvy nebo lesku pro svůdné rty. Ano, díky kosmetickým pomocníkům dnes můžeme s naším vzhledem doslova čarovat.

Make-up pečuje o naši pleť a cíleně ji zkrášluje. Nebo alespoň vytvoří téměř bezchybný dojem. Ale krása vychází také zevnitř. Přičemž nemáme na mysli jen naši osobnost a charakter. Jde také o to, jak se stravujeme a jaké živiny tělu dodáváme. Naše výživa působí zevnitř navenek. A může nás doslova rozzářit. Nebo právě naopak.

Neobvyklá mapa

Dalo by se říct, že pokožka funguje i jako tlumočník našeho těla, které nám jejím prostřednictvím dává najevo, co mu chybí. Nebo čeho se mu dostává až zbytečně moc. Podle tradiční čínské medicíny existuje přímé propojení mezi kůží a jednotlivými orgány. Náš zevnějšek tak může vypovídat i o tom, co se právě děje uvnitř těla. Nejlepším zrcadlem je přitom právě obličej. Ten je možný rozdělit do několika zón, které korespondují s určitými částmi těla a odkazují tak na jejich případné obtíže. Tato metoda, označována také jako Face-Mapping, Vám může o Vašem zdravotním stavu mnohé napovědět a pomoci pochopit, co je eventuálně třeba změnit.

Několik příkladů:

  • Čelo souvisí se zažíváním a močovým měchýřem. Pokud Vás tedy trápí pupínky v této oblasti, pravděpodobně se nestravujete příliš zdravě. Jestliže ze svého jídelníčku vyloučíte tučné potraviny, vyhnete se fast foodům a zvýšíte příjem tekutin, jistě se to projeví i na zlepšeném stavu pokožky.
  • T-zóna zase vypovídá o stavu jater. Zároveň se zde také projevují potravinové alergie jako například laktózová intolerance. Máte-li akné mezi obočím, snažte se omezit pití alkoholu a spotřebu tučných jídel i mléčných výrobků.
  • Uši naopak ukazují, v jaké kondici jsou naše ledviny. Pálení uší tak může být příznakem nadměrné konzumace kofeinu a alkoholu. Také oblast v okolí očí souvisí s ledvinami a často svědčí o dehydrataci. Začněte proto pít víc čisté vody.
  • Tváře vypovídají o stavu plic a dýchacího systému. Pokud tedy žijete v znečištěném prostředí nebo kouříte, měli byste častěji vyrazit do přírody. Čerstvý vzduch pročistí plíce, což se pozitivně odrazí i ve Vaší tváři.
  • Nečistá pleť a pupínky kolem úst mohou poukazovat na nevyváženou stravu, ale zároveň se objevují také v důsledku hormonálních změn a zvýšené hladiny stresu.
  • Analýza podle Face-Mappingu samozřejmě nepředstavuje zcela spolehlivou diagnózu a pár pupínků ještě nemusí znamenat zdravotní problém. Změny na pokožce mohou mít mnoho příčin. Přesto však platí, že strava, kterou přijímáme, ovlivňuje také vzhled naší pleti. Jinými slovy: Jste to, co jíte. A pleť to zcela pravdivě odráží.

Výživa toho dokáže ovlivnit mnohem víc, než si většinou uvědomujeme. Když ale známe potřebné souvislosti, můžeme snadno dosáhnout pozitivních změn.

Vitamíny pro krásu

Pozitivní vliv na stav pokožky, vlasů a nehtů mají všechny vitamíny B. Nedostatek vitamínu B2 se pak může projevit například v podobě popraskaných koutků úst nebo lámavých nehtů. Podobným problémům můžete předcházet pestrou stravou bohatou na mléčné produkty, maso a zeleninu. Pokud Vám chybí biotin (vitamín B7), který získáváme z vajíček, ořechů nebo sójových bobů, mohou se tvořit lupy a šupinky na kůži, vlasy se lámou a třepí. Kyselina pantotenová (vitamín B5) zase hraje důležitou roli pro regeneraci buněk. Proto by měly být vajíčka, mléko, celozrnné produkty a luštěniny pravidelnou součástí Vašeho jídelníčku.

Také vitamín A přímo působí na vzhled naší pokožky. Pomáhá ji vypínat a chrání ji před vysoušením. K jeho zdrojům patří mimo jiné mořské ryby jako makrela a losos, mléko, sýry nebo játra. Špenát, rajčata, brokolice nebo mrkev zase obsahují betakaroten, jehož přeměnou v těle vzniká právě vitamín A.

Z ořechů, celozrnných produktů a zastudena lisovaných olejů zase získáváme vitamín E, který posiluje vazivovou tkáň, slouží jako důležitý antioxidant, poskytuje ochranu před škodlivými vlivy UV-záření i ztrátou hydratace.

Zapomenout nesmíme ani na blahodárné účinky vitamínu C. Působí proti stárnutí pleti a zlepšuje její pevnost a elasticitu. Jeho dostatečný přísun zajistí například rakytník, kiwi, grapefruity, bobulovité ovoce, brokolice a červená paprika.

Nepostradatelné minerály

Lámavé nehty, vypadávání vlasů a suchá, popraskaná pokožka mohou poukazovat na nedostatek zinku. Tento stopový prvek je důležitý především v dětství a dospívání, protože podporuje zdravý růst. Důležitou roli hraje i při hojení ran, působí protizánětlivě, zmírňuje kožní onemocnění jako akné, lupenku nebo atopický ekzém a pozitivně ovlivňuje regenerační procesy buněk.

Vysoký podíl zinku obsahují například ústřice. Nebo také hovězí maso, mořské ryby, vejce, mléčné a celozrnné výrobky, para ořechy, slunečnicová semínka a ovesné vločky. V zásadě tělo lépe využívá zinek z živočišných produktů, protože kyselina fytová obsažená v potravinách rostlinného původu snižuje jeho vstřebávání v tenkém střevě. Obzvlášť vegetariáni a vegani by proto měli dbát na dostatečný příjem zinku a případně se poradit s lékařem ohledně doplňků stravy. Účinnost zinku může zvýšit vitamín C, proto se doporučuje tyto látky kombinovat.

Vitamín C podporuje také vstřebávání železa. Jeho nedostatek se projevuje podobnými příznaky jako v případě zinku. Chybějící železo můžeme doplnit konzumací hovězího masa, pšeničných klíčků, dýňových semínek, celozrnného chleba a vlašských ořechů. Černý čaj, káva a výrobky z bílé mouky naopak jeho využití snižují.

Pro zdravé a krásné zuby i silné kosti potřebujeme také vápník, který získáváme především z mléčných výrobků. Alfou a omegou pro celkovou dobrou kondici pokožky je navíc pravidelný a dostatečný příjem tekutin.

Z dlouhodobého hlediska je tedy na našem zevnějšku dobře znát, čím svoje tělo krmíme. Samozřejmě to neznamená, že bychom si měli celé dny hlídat správný poměr a dostatečný příjem vitamínů a minerálů. Nebo dávat neustále pozor na to, které potraviny zlepšují nebo zhoršují vstřebávání určitých látek. Úplně postačí, když budeme vědomě dbát na pestrý a vyvážený jídelníček. Automaticky tak budeme přijímat dostatek všeho, co naše tělo i pokožka potřebují. Což se odrazí i na naší tváři. Rozzářený vzhled pak nebudeme muset vytvářet za pomoci kosmetických přípravků, ale získáme ho zcela přirozenou cestou.

Potraviny pro rozzářenou pleť

Produkty s vysokým obsahem vitamínů, minerálů a stopových prvků se postarají o zdravou pleť.

Kyselina pantotenová: podporuje regeneraci buněk. Je obsažena například v celozrnných těstovninách nebo celozrnné rýži od dmBio.
Vitamín E: posiluje vazivovou tkáň. Najdeme ho mimo jiné v dmBio řepkovém oleji nebo tyčince s mandlemi a kakaem.
Zinek: působí protizánětlivě a zmírňuje kožní onemocnění. Jeho zdrojem je jsou i ovesné vločky a pekanové ořechy dmBio.

Face-Mapping tahák: Které části obličeje zrcadlí stav určitých vnitřních orgánů?

 

Nahoru
OKDalší informace