Menu

Vitamín C a zinek: Opravdu podpoří imunitu?

Imunitu podporujeme vitamínem C a zinkem – ale skutečně to funguje?

Home » Životní styl » Zdraví » Vitamín C a zinek: Opravdu podpoří imunitu? - 11.2020

Imunitu posilujeme s vitamínem C a zinkem – ale skutečně to funguje? Podle aktuální studie: Ano i ne. Proč jsou však vitamín C a zinek v každém případě důležité pro naše tělo a jak opravdu můžeme svou obranyschopnost podpořit?

Od té doby, kdy se koronavirus stal součástí našich životů, chceme udržet svůj imunitní systém v co nejlepší kondici. Někteří proto sahají po doplňcích stravy. Ty nám mohou pomoci, ale měli bychom o nich vědět několik věcí.

To nejdůležitější hned na začátek: Pokud chcete užívat doplňky stravy, měli byste si dát pozor na následující: Při dlouhodobém příjmu několika přípravků zároveň velice pečlivě prozkoumejte jednotlivé přísady, denní potřebu těla jednotlivých látek a možné důsledky předávkování. V každém případě je nezbytné se poradit s lékařem. Oproti tomu ti, kteří užívají pouze jeden přípravek po krátkou dobu, nemohou nic pokazit.

Vitamín C neovlivní průběh nemoci

Vitamín C má v těle mnoho funkcí. Nejčastěji ho potřebujeme pro imunitní obranu, neboť pomáhá imunitním buňkám vytvářet protilátky. Vitamín C je také důležitý pro srážení krve a tvorbu buněk. Denní potřeba je zhruba 80-100 mg. Ačkoliv mnoho lidí sahá při nachlazení po tabletách s vitamínem C, studie ukázaly, že jakmile k nachlazení již dojde, doplňky s vitamínem C trvání ani závažnost nemoci neovlivní. A jejich užívání jako prevence zřejmě tělo také neochrání před onemocněním.

Existují však výjimky. Protože při třeskutých mrazech v zimě nebo také při silné tělesné zátěži může vitamín C předcházet nachlazení. Podle několika jiných studií snižuje pravděpodobnost nachlazení asi o 50 procent.

Existují vedlejší účinky?

Prostřednictvím stravy je téměř nemožné přijmout nadmíru tohoto vitamínu. Pokud se jeho zásobárny naplní, vyloučí tělo vitamín C močí. Z krátkodobého hlediska proto neexistují téměř žádné vedlejší účinky. Dlouhodobé předávkování však může vést k překyselení a tvorbě ledvinových kamenů.

Kdo chce pokrývat svou potřebu vitamínu C pomocí stravy, měl by se zaměřit na ovoce a zeleninu. Vysoké množství obsahují citrony a pomeranče, ale také kiwi a paprika. Oproti tomu kurděje, nemoc z nedostatku vitamínu C, v dnešní době prakticky vymřely. Námořníci jimi trpěli na dlouhých plavbách, kdy neměli na palubě dostatek jídla bohatého na tento vitamín.

Zinek může zkrátit trvání nachlazení, ale…

… zinek je ožehavější než vitamín C, jelikož jeho vysoké množství může tělu uškodit. Jeho nedostatek však také. Těžký kov může vyvolat vedlejší účinky: V případě dlouhodobého extrémního předávkování může zinek vyvolat příznaky otravy a změnit krevní buňky. Kdo přijímá zinek po delší dobu izolovaně a koncentrovaně, škodí také svému imunitnímu systému, místo aby ho posílil.

Dobrý však není ani nedostatek zinku. Ten se projevuje například špatným hojením ran a častými nemocemi. U dětí ho lze poznat tím, že jsou velmi neklidné. Mnoho rodičů hned mylně myslí na ADHD. Dětem však často pouze chybí zinek. Pokud se jeho hladina vyváží, děti se lépe učí a také soustředí. Mimochodem: U dětí se neklidem a špatnou schopností soustředit se může projevit také nedostatek spánku, což se opět předčasně klasifikuje jako ADHD.

Zinek: Okamžité opatření při nachlazení

Dospělí by měli denně přijmout zhruba 20-25 mg zinku. U dětí se jedná v závislosti na věku a váze o rozmezí mezi jedním až deseti mg. Proč zinek potřebujeme? Jedná se o antioxidant obzvláště důležitý pro obnovu buněk. Zinek má ochranný účinek na stěny buněk a cév. Také je důležitý pro obranyschopnost, jelikož rozkládá produkty rozkladu v krvi, jako jsou nepoužitelné aminokyseliny.

Kdo se akutně nachladí, může sáhnout po doplňku stravy se zinkem. Jeho užívání během nemoci může zkrátit proces uzdravování. Asi o den, jak ukazují studie. K tomu však musí člověk přijmout do 24 hodin od prvních příznaků minimálně 75 mg zinku. Pak každý den (a výhradně!) po dobu nachlazení. Obtíže spojené s nachlazením to však nijak neovlivní. A zatím také neexistují důkazy o preventivním účinku. Každopádně nezapomeňte užívání zinku opět prodiskutovat s lékařem.

Nahoru
OKDalší informace