Menu

Těhotenství v týdnech: Co dělat a čemu se vyhnout

Prozdradíme vám, jak správně počítat těhotenské týdny

Home » Životní styl » Těhotenství v týdnech: Co dělat a čemu se vyhnout - 08.2020

Jste těhotná? Gratulujeme a srdečně vás vítáme v klubu nastávajících maminek! Od nynějška budete přemýšlet v cyklu těhotenských týdnů, dokud se nedostanete k magické čtyřicítce. Ale na co je potřeba dát si v následujících devíti měsících pozor?

Jakmile vám těhotenství potvrdí lékař, vystaví vám těhotenskou průkazku, která se stane vaším stálým společníkem. Mimochodem, do ní se zapisují týdny těhotenství s  „+ 2“ nebo „+3“ a podobně. Vysvětlíme vám, co se za tímto způsobem počítání skrývá, co vám a vašemu miminku v následujících týdnech prospěje a čemu byste se měla spíše vyvarovat.

Těhotenské týdny: Takhle se počítají

Počítání těhotenských týdnů (TT) může být matoucí. Protože málokterá žena ví, dokud neotěhotní, že první týden těhotenství začíná již první den od skončení poslední menstruace. V tomto bodě samozřejmě žena ještě není těhotná, ale v tomto cyklu proběhlo oplodnění, proto tento způsob počítání.

Do těhotenského průkazu se zapisují již ukončené týdny plus jednotlivé dny z týdne dalšího. Takže 20+1 TT znamená, že těhotenství trvá přesně 20 týdnů + 1 den a současně tak označuje začátek 21. týdne těhotenství.

Počítání jednotlivých dní dává velký smysl a zlepšuje orientaci, což může být důležité obzvláště u předčasně narozených dětí. Koneckonců se říká, že každý den, který dítě stráví u maminky v břiše, se počítá a je důležitý pro pozdější zdraví děťátka.

 

6. až 12. TT: Hodně odpočívejte & lehce sportujte

Už nyní byste na sebe měla dávat pozor, protože vaše tělo hodně pracuje. Proto je mnoho žen velmi unavených a cítí se vyčerpaně již v počátku těhotenství.

Sporty, kde hrozí zranění, jako je jízda na koni, potápění nebo lyžování, by pro vás teď měly být tabu. Dokonce i vytrvalostní sporty byste raději měla konzultovat se svým gynekologem.

Během těhotenství je vhodný lehký trénink, při němž se příliš nezadýcháte. Ideální je jóga, aqua fitness, jízda na kole nebo chůze. Ale vyloženě nic špatného není ani na běhu, pokud jste zkušená běžkyně a cítíte se dobře.

Od 18. TT: Užijte si masáž & zapomeňte na podpatky

Těhotenství je v této fázi již jasně viditelné. Mnoho žen trápí zadržování vody, bolesti zad a zapomnětlivost. Rozhodně si užijte masáž chodidel a šíje. Abyste předešla vzniku strií, pravidelně své bříško mažte olejem. Tímto způsobem můžete posílit také pouto se svým děťátkem.

Pokud vás trápí křeče lýtek, přezujte se na začátku druhého trimestru do ploché, pohodlné obuvi. V důsledku hormonálních změn dochází ke změkčení a větší elasticitě vašich vazů, u nichž může snadno dojít k natažení nebo jinému poškození při nošení vysokých podpatků.

Od 25. TT: Už nespěte na zádech

Se začátkem třetího trimestru už byste neměla spát na zádech. Jedna anglická studie totiž ukázala, že těhotné spící na zádech se vystavují riziku porodu mrtvého plodu. Ideální poloha na spaní pro ženy ve 3. trimestru je proto na boku, kterou si většina žen stejně automaticky vybírá, jelikož je nejpohodlnější. Mimochodem: Údajně se nedoporučuje spát hodně na pravém boku, protože to může způsobovat pálení žáhy.

Od 28. TT: Létejte jen po konzultaci s lékařem

Létání samo o sobě nepředstavuje pro miminko zvláštní riziko, ale riskují letecké společnosti, které těhotné přepravují, protože nikdo nechce, abyste porodila v letové výšce 15 km. Obecně se proto doporučuje, že od 28. TT byste měla létat pouze po konzultaci s lékařem a od 36. TT byste do letadla raději již neměla nastupovat.

Od 37. TT: Pijte čaj z maliníku & masírujte hráz

Mnoho porodních asistentek doporučuje pití maliníkového čaje, který má připravit porodní cesty na hladký průběh porodu. O čaji se říká, že uvolňuje dělohu, pánevní dno a děložní hrdlo. Jelikož však může podpořit porod, neměl by se tento čaj pít před 34. TT. Dávkování: 1 šálek denně s 1 až 2 lžičkami malinových listů.

Při masáži hráze jde o to, aby se připravila na nápor během porodu a předešlo se jejímu natržení. Denní masáž zajistí, že hráz bude měkčí a vy si zvyknete na pocit natažení, který vás čeká při porodu. Masáž můžete provádět pomocí mandlového nebo jojobového oleje, ale existují i speciální oleje určené přímo k tomuto účelu.

Nahoru
OKDalší informace