Menu

Spirulina: Co byste o této superpotravině měli vědět

Co skutečně dokáže další z mnoha superpotravin?

Home » Životní styl » Zdraví » Spirulina: Co byste o této superpotravině měli vědět - 04.2021

Spirulině se přisuzuje spousta prospěšných účinků. Co tato zázračná řasa skutečně dokáže a co naopak ne?

Superpotravin existuje opravdu velká řada – od bobulí, lněných semínek a oříšků přes chia semínka až po acai. A teď také spirulina. Tato řasa by kromě jiného měla posilovat imunitní systém a předcházet vzniku onkologických onemocnění. Proto jsme se rozhodli podívat na tuto zázračnou řasu blíže:

Spirulina: Skutečně účinkuje, nebo jde jen o módní hit?

Co je vlastně spirulina?

Řasa spirulina se řadí k nejstarším živým organismům na Zemi. Patří do rodu sinic a hovorově se označuje také jako mikrořasa nebo sladkovodní řasa. Dnes se s touto superpotravinou setkáváme především v zelených smoothies nebo jako doplňkem stravy ve formě prášku nebo tablet.

Zdravotní benefity

Konzumace spiruliny má údajně pozitivní vliv na zdravotní stav člověka. Není se čemu divit, protože už jen při pohledu na seznam obsažených výživných látek ohodnotíme tuto superpotravinu tolika plusy, že snadno zastíní ty ostatní. Tato řasa by měla kromě jiného předcházet infarktu a díky obsaženým antioxidantům také působit proti stárnutí. Mimo to ještě posiluje imunitu, což působí pozitivně proti vzniku onkologických onemocnění a také má zmírňovat symptomy alergií a cukrovky. Všechno to má jediný háček: K uvedeným tvrzením dosud neexistuje spolehlivá vědecká studie.

Spirulina: Co se v ní skrývá?

Seznam látek, které spirulina obsahuje, je bezpochyby ohromující. Avšak při jejím užívání byste měli vzít v úvahu několik důležitých bodů ohledně výživných látek:

– protein

Spirulina je v podstatě proteinová bomba. Řasa sestává asi z 60 procent z bílkovin. Co je také neobvyklé: Tyto bílkoviny obsahují všechny důležité esenciální mastné kyseliny, díky čemuž se spirulina považuje za plnohodnotný zdroj bílkovin, což je ve světě rostlinných proteinů neobvyklé.

Nezní to skvěle? Ne tak úplně, protože ani to nejvyšší dávkování prášku nebo tablet nepokryje naši denní potřebu proteinů. Raději proto sáhněte po celozrnných produktech a luštěninách (například z dm), které obsahují vysokohodnotné proteiny. Přesto vám nic nebrání konzumovat spirulinu jako doplněk stravy.

– vitamín B12

K velkému podílu bílkovin se přidává také vysoký obsah vitamínů, železa, vápníku, selenu a hořčíku. Kvůli obsahu vitamínu B12 oceňují tuto řasu především vegani, protože tento vitamín se jinak nachází výhradně v živočišných produktech.

Měli byste však vědět, že spirulina obsahuje vitamín B12 z velké části v jeho inaktivní formě, tělo ho do značné míry nedokáže zpracovat. To samé platí bohužel pro železo. Existuje ale plno zdravějších alternativ, jako jsou lněná semínka, luštěniny, maso nebo ovesné vločky.

Ekologická bilance

Faktem je, že tato řasa obsahuje velké množství výživných látek. Její pozitivní účinky na zdraví však nebyly vědecky dokázané. Kromě toho se spirulina řadí k superpotravinám jako chia semínka, matcha a podobně, které se k nám dovážejí. Proto není její ekologická bilance úplně nejlepší. Navzdory chybějícím vědeckým důkazům vám však nic nebrání tuto řasu a její účinky na vlastní kůži vyzkoušet. Při nákupu upřednostňujte produkty z Evropy.

Nahoru
OKDalší informace