Menu

Spermidin: Látka považovaná za tajnou zbraň pro pevnější zdraví

Žít déle a vypadat mladistvě: Spermidin slibuje i tento účinek

Home » Životní styl » Zdraví » Spermidin: Látka považovaná za tajnou zbraň pro pevnější zdraví - 03.2021

Na trhu s anti aging produkty zní již nějaký čas jedno kouzelné slůvko: spermidin. Co se za ním skrývá a skutečně dokáže oddálit naše stáří? Sesbírali jsme pro vás ta nejdůležitější fakta.

Spermidin toho dokáže opravdu hodně: Regeneruje buňky, chrání tělo před nemocemi, pomáhá nám vypadat mladistvě, a dokonce bychom díky němu měli žít déle. Existuje proto spousta doplňků stravy právě s touto látkou, která slibuje anti aging účinky. Je to vedle hyaluronu další zázračný prostředek proti vráskám?

Magický efekt, minimálně co se stárnutí u lidí týká, nebyl dosud jednoznačně vědecky prokázán. Jisté však je, že spermidin umí pozitivně působit na lidské buňky.

 

Co přesně je spermidin?

Jedná se o látku přirozeně se vyskytující ve všech organizmech. Lidé ji do značné míry přijímají prostřednictvím stravy, přičemž obsah spermidinu v potravinách se může velmi lišit.

3 důvody, proč nám spermidin dělá dobře

Nižší riziko pro nemoci přicházející se stářím

V jedné epidemiologické studii na univerzitě v Innsbrucku vědci pozorovali, že lidé, kteří jedli stravu bohatou na spermidin, vykazovali nižší riziko onemocnění oběhového systému a dosáhli zdravějšího stáří. Není však jasné, zda výsledky neovlivnila celkově zdravější strava respondentů. Ať tak, či onak: Zdravá strava s vysokým obsahem bílkovin rozhodně přispívá ke zdravému tělu.

Stimulace samočisticího procesu buněk

Spermidin mimo jiné stimuluje autofagii, tedy samočisticí proces buněk. Poškozený buněčný materiál, který může být pro buňku škodlivý, když se ukládá, se v zásadě shromažďuje a recykluje. Stejný efekt lze pozorovat také u půstu. Jelikož když nic nejíme, aktivuje se autofagie, aby načerpala energii a vytvořila nové stavební kameny z vlastních zdrojů. Pozitivním vedlejším efektem je vyčištěná buňka.

Podpora zdravé výživy

Kdo chce profitovat ze spermidinu, musí si dát pozor, aby ho tělu dopřál dostatečné množství. Studie ukázaly, že počet tělesných buněk se s přibývajícím věkem snižuje. Díky stravě obsahující spermidin však můžeme proti tomuto trendu působit. Strava bohatá na živiny a vitamíny našemu tělu zkrátka prospívá.

Spermidin najdeme například v houbách, semínkách, ořeších, celozrnných výrobcích, alternativách obilovin, jako je quinoa nebo oves, v luštěninách, jako jsou fazole a hrách, ale především také v čerstvé zelenině. Z té můžeme vyzdvihnout například květák, brokolici nebo kukuřici. Dále byste pak rozhodně měli věnovat pozornost mangoldu, špenátu, řeřiše, jablkům či hruškám. Výčet potravin tím však rozhodně nekončí. Na jaře můžete svůj pokrm oživit lučním kvítím, ideální jsou například pampelišky, které se postarají také o zajímavý design.

Nahoru
OKDalší informace