Menu

Blahodárné doteky

Masáž nohou jako relaxační wellness rituál.

Home » Inspirace » Blahodárné doteky - 05.2017

Říkáte si, že by Vám měl partner mnohdy líbat nohy? Zkuste si je raději vzájemně masírovat. A proměňte masáž v okouzlující rituál, který uvolní celé tělo.

Intimní okamžiky mezi partnery sbližují a upevňují vztah. Může přitom jít o společnou koupel, vzájemné mytí vlasů, ale také relaxační masáž. Především masáž chodidel totiž poskytuje mimořádné chvíle uvolnění po náročném pracovním dni nebo dlouhém pěším výletu. Současně však představuje i velmi příjemný zážitek, který můžeme partnerovi dopřát, chceme-li mu prostě jen udělat radost a navodit harmonickou atmosféru pro společný večer.

Podle ročního období pak můžeme masáž zkombinovat s hřejivou nebo osvěžující koupelí nohou a pedikúrou, případně ji zpestřit využitím vonných olejů či masážních kamenů. Vzájemná masáž chodidel každopádně posiluje pouto důvěry mezi partnery, zároveň ale také pomáhá udržet nohy v dobré kondici a příznivě působí na celý organismus.

Dlouholetá tradice

Masáže nohou se těší obzvlášť dlouhé tradici. V Číně a Indii je provozovali starověcí lékaři již před více než 5.000 lety. Podobné praktiky byly rozšířené i ve starém Egyptě a Japonsku. V dnešní době je tato technika známá jako reflexní masáž chodidel. Metoda reflexní masáže vychází z poznatku, že každá oblast chodidla odpovídá určitému orgánu či oblasti těla. Pokud určitý reflexní bod na chodidle reaguje při masáži bolestivě, dává tím najevo, že příslušný orgán potřebuje posílit. Což pak můžeme podpořit cílenou masáží.

Za reflexologickou mapu chodidel v podobě, jak ji známe dnes, vděčíme americkému lékaři Williamu Fitzgeraldovi a jeho znalostem indiánského lidového léčitelství. Ten před více než 100 lety zkoumal léčebné metody původních obyvatel Ameriky a zaujala ho právě technika stlačování určitých bodů na chodidlech, používaná k potlačení různých zdravotních obtíží. Ve svých studiích pak prověřoval, ke kterým orgánům by mohly být jednotlivé body přiřazeny.

Nakonec rozdělil chodidlo na deset podélných zón a následně navíc i ve tři příčné zóny, které se staly podkladem pro pozdější reflexologickou mapu chodidla. Prsty na noze přitom odpovídají oblasti hlavy, přední a střední část chodidla zádům a břišním orgánům a pata oblasti pánve. Stav pravé poloviny těla se odráží na pravém chodidle, levé na levém.

Správná technika

K rozvoji reflexologie významně přispěla také americká terapeutka Eunice Inghamová. Vyvinula systém masážních technik, při kterých se používá zejména tlaku palců a ukazováčků na určité body chodidla. Síla tlaku by však neměla vycházet z rukou, ale z celých paží.

Metoda reflexní masáže je neinvazivní a zklidňuje organismus bez nutnosti užívat léky. Zároveň se ji díky její jednoduchosti může rychle naučit i laik. A získané dovednosti se rozhodně vyplatí. Přestože zatím chybí jednoznačné důkazy o existenci reflexních zón chodidel, mnoho lidí z vlastní zkušenosti potvrzuje, že se po masáži chodidel cítí celkově lépe. Možná je to z velké části i proto, že se nám nohy, jako jedny z nejnamáhanějších částí těla, po náležité péči odmění pocitem blaženého uvolnění.

Partnerský rituál

Pokud se chcete s partnerem rozmazlovat masáží, začněte správnou přípravou. Tlumené světlo, relaxační hudba a příjemná pokojová teplota vytváří ideální podmínky pro správné uvolnění. Naopak hluk, průvan nebo intenzivní osvětlení by přirozeně působily spíš rušivě. Než začnete se samotnou masáží, doporučuje se koupel nohou s několika kapkami éterického oleje nebo jinou blahodárnou přísadou. Vhodná je například levandule, která má relaxační účinky. Arnika nebo eukalyptus naopak povzbuzují a osvěžují. Suchá chodidla příjemně zvláční a vyživí olivový olej. Při špatném prokrvování vyzkoušejte stimulující zázvor, proti zvýšenému pocení zase dobře působí šalvěj, jedlá soda či jablečný ocet. Pokud se chcete zbavit ztvrdlé pokožky na chodidlech, namočte nejprve nohy na chvíli do teplé vody, ve které jste rozpustili trochu mořské soli. Po koupeli pak zrohovatělou kůži odstraňte pomocí pemzy nebo speciálního peelingu na nohy.

Po osušení můžete začít s hýčkáním a masírováním nohou, které usnadní použití vonných olejů nebo hydratačních krémů. Navíc tak bude mít Váš protějšek po masáži jemné a sametově hebké nohy. Po ruce vždy mějte ručník, abyste případně mohli kdykoli otřít nadbytečný olej.

Tip: Jemné masážní doteky jsou obzvlášť uvolňující a zklidňující. Silný stisk naopak stimuluje a povzbuzuje.

Při samotné masáži se partner pohodlně posadí nebo natáhne na pohovku, jeho nohy by měly být položené o něco výše než tělo, stačí je však podložit polštářkem. Chodidla jsou uvolněná, prsty směřují nahoru a plosky nohou směrem k Vám. Před masáží se ujistěte, že nemáte studené ruce ani příliš dlouhé a ostré nehty.

První kontakt by měl být klidný a opatrný. Uchopte jemně chodidlo rukama, sami přitom můžete pro lepší procítění zavřít oči. Důležitější než přesný postup podle návodu je vnímat reakce masírované osoby a přizpůsobit jim své doteky. Vlastní masáž začněte pravým chodidlem. Nešetřete masážním olejem, aby mohly ruce snadno přejíždět přes chodidlo. Jemně ho hlaďte po plosce i nártu.

Pokud partnera doteky lechtají, použijte raději mírný tlak spojený s lehkým hlazením po stranách nohy. Poté hněťte a silněji třete celé chodidlo. Na závěr promasírujte i nárt a prsty u nohou. Ty můžete i opatrně protáhnout a rozhýbat. Pokud máte dostatek času, klidně pokračujte dál masáží lýtka. I to je po celém dni často unavené a masáž mu prospěje.

Jakmile jste se dostatečně věnovali masáži nohy, přejděte k tlakovým technikám. Stiskněte pomalu palci určité místo a sledujte partnerovu reakci. Pokud se Vám zdá, že je stisk bolestivý, nebo že jste narazili na tvrdší místo než v jiných oblastech chodidla, zeptejte se partnera, zda Vám domněnku potvrdí. Poté dané místo pomalu stiskněte palci a držte v této pozici 5 až 30 vteřin. Opakujte, dokud bolest nebo napětí neustoupí. Pouze v případě, že je bolest příliš silná, netlačte přímo na bolestivý bod chodidla, ale masírujte opatrně oblast v jeho těsné blízkosti.

Při masáži chodidel se nemusíte bát ani silnějšího tlaku, zejména v oblasti paty. Prsty u nohou naopak vyžadují jemnější zacházení. Jako pomůcky Vám mohou posloužit malé lávové kameny nebo dřevěné válečky. Masážní kameny před použitím zahřejte na teplotu cca 55 °C. Dobře padnou do ruky a díky jejich velikosti a tvaru se hodí pro cílené použití na jednotlivé reflexní body.

Jakmile je namasírovaná pravá noha, uchopte oběma rukama levou a pokračujte stejně jako u pravého chodidla. Po skončení celé masáže můžete podle toho, kolik Vám zbývá oleje, ještě jednou nohy ošetřit, nebo na ně obléci teplé ponožky, aby se účinné látky lépe absorbovaly. V tomto okamžiku bude mít jistě Váš partner ve tváři blažený úsměv. A jako výraz vděku se příště uvolňujícího rituálu ujme zase on a bude na oplátku hýčkat Vaše nožky.

5 kroků pro dokonalou masáž chodidel:

  • Příprava: Navoďte příjemnou atmosféru pomocí tlumeného světla a tiché hudby. Nejprve dopřejte unaveným nohám svého partnera hřejivou koupel nohou, případně spojenou s pedikúrou.
  • Zjemnění: Po osušení chodidel do nich vetřete vonný olej nebo hydratační krém. Pokožka se tak zjemní a připraví na následnou masáž.
  • Doteky: První kontakt by měl být proveden teplýma rukama a opatrně. Zavřete oči, obejměte partnerovu nohu a vnímejte jeho reakci. Posílíte tak vzájemnou důvěru.
  • Masáž: Zahajte masáž na pravém chodidlu, jemně ho hlaďte přes plosku i nárt a poté přejděte ke krouživým pohybům a tření. Na závěr se věnujte prstům na noze, které můžete i lehce protáhnout. Nakonec se vraťte na plosku chodidla a postupně stlačujte jednotlivé reflexní body. Soustřeďte se přitom na tvrdší a bolestivá místa. Opatrně je stiskněte palci a vydržte v této pozici 5 – 30 vteřin.
  • Péče: Pokud na nohách ulpívá ještě příliš masážního oleje, můžete jim dopřát ještě jednu koupel. Na závěr nohy natřete hydratačním krémem a natáhněte na ně teplé ponožky.
Sdílet
Nahoru
Pro optimální zobrazení webové stránky používáme cookies. Tyto soubory můžete ve svém prohlížeči kdykoli deaktivovat.OK