Menu

Péče (nejen) pro sportovce

Nebojte se pořádně zapotit

Home » Krása » Péče (nejen) pro sportovce - 05.2017

Pocení je přirozené, zdravé a při dodržování určitých pravidel má i pozitivní efekt na naši pokožku. Přesvědčte se o tom, že ho není třeba vnímat negativně. Ba právě naopak.

Zaběhnout si po ránu kolečko v parku, pak dojet na kole do práce, večer si trochu zacvičit, zajít na spinning nebo si zaplavat. To všechno je skvělý nápad. Nejenže nás sport udržuje v kondici, ale zároveň nám pomáhá zachovat si mladistvý, atraktivní vzhled. Kdo se pravidelně věnuje fyzicky náročným aktivitám, si navíc zajistí i hezčí pokožku. Ta je totiž během sportu intenzivně zásobována kyslíkem, takže se lépe prokrvuje a působí pružnější a napnutější.

Což se zase pozitivně projevuje na obsahu kyslíku v krvi. Odumřelé kožní buňky a volné radikály se tak snáze a rychleji vyplavují. Navíc odbourává naše tělo prostřednictvím pocení starou lymfu. Výsledkem celého sportovního snažení je pružné vazivo a svěží pokožka se zdravou barvou. Jasně a výstižně: Pocení zkrášluje.

Přirozené chlazení

Pocení v podstatě funguje jako vnitřní klimatizace lidského těla. Pot šikovně reguluje tělesnou teplotu tím, že tělo zchladí, když je nám příliš horko. A v opačném případě nás naopak zahřeje. Průměrně má každý z nás 2 – 4 milióny potních žláz rozmístěných po celém těle. To, jak tyto žlázy pracují, můžeme dokonce sami ovlivnit. Sportovci se zpravidla potí více než lenoši. Důvodem je fakt, že i potní žlázy se dají vytrénovat. Čím více sportujeme, tím více a rychleji se potíme. Je to tak dáno od přírody a má to mimochodem i další důležitý efekt, který přispívá k zachování druhu. Pot totiž podněcuje sexuální přitažlivost u opačného pohlaví, což dokazují i vědecké studie.

Abychom všechny tyto výhody dokázali optimálně využít, měli by všichni příznivci outdoorových aktivit, plavání a dalších sportů o svou pokožku pečovat a poskytnout jí potřebnou ochranu jak před sportem, tak i po něm. Vhodná péče by samozřejmě měla být přizpůsobená druhu sportovní aktivity a typu i stavu Vaší pokožky. Je jasné, že suchá pleť vyžaduje jinou péči než pleť smíšená.

Nutná příprava

Když se chystáme pořádně zapotit, měli bychom nejdříve svou pokožku dobře vyčistit. Póry se tak otevřou, takže pokožka může lépe dýchat a propouštět pot. Důležité je vyvarovat se kosmetických produktů s obsahem parafínu, které póry zbytečně ucpávají. Což snižuje nejen pozitivní účinky pocení na naši pokožku, ale může způsobovat i různá zarudnutí, pupínky a záněty.

Všichni outdooroví nadšenci by při přípravě na sportovní aktivity navíc neměli zapomínat na ochranu proti slunečnímu záření. V létě je nutné natřít opalovacím krémem všechna místa, která nejsou skryta pod oblečením, v zimě postačí namazat si obličej. Především uši, nos, oční víčka, rty a brada jsou náchylné na spálení sluncem.

Tip: I pokud je zrovna zataženo, nezapomínejte chránit pokožku před UV-zářením.

Při horolezectví nebo závodech na horských kolech je přirozeně potřebná vyšší ochrana proti slunečnímu záření než při běhu nebo běžné jízdě na kole. Je dobré vědět, že s každými 1.000 nadmořskými metry stoupá intenzita slunečního záření přibližně o 20 procent. Pro sportovce navíc existují speciální ochranné prostředky v podobě lehkých gelů a sprejů, které obsahují více vody a jsou méně mastné než běžné opalovací krémy. Bývají voděodolné a neztrácí tak své účinky i během pocení.

Optimální načasování

Po sportovním výkonu většinou spěcháme nejkratší možnou cestou do sprchy. Měli bychom tak ale raději učinit teprve po krátké pauze v délce 10 – 15 minut. Tolik času totiž tělo potřebuje, aby znovu snížilo produkci potu. Kdo tuto přestávku nedodrží, bude se po osprchování potit pravděpodobně ještě víc než předtím. Dále byste se po sportovních aktivitách neměli sprchovat příliš horkou vodou. Ta totiž pokožce škodí, protože z ní smývá lipidy, což má za následek její vysychání. Abyste si tuto ochrannou vrstvu uchovali, je krátká sprcha příjemně teplou vodou tím správným řešením. Uvolní ztuhlé svaly a předchází jejich bolestivému namožení.

Jemný, pH-neutrální sprchový gel je ideální na mytí pokožky i vlasů. Pot, minerální soli a přebytečná mastnota se po jeho aplikaci smyje a pokožka zůstane hydratovaná. Někteří muži preferují po sportu energizující sprchový gel, který jim dodá pocit svěžesti a vitality. Aromatické látky jako rozmarýn, máta nebo citron působí povzbudivě, takže se velmi brzy znovu cítíte fit. Oblíbené jsou také sprchové gely s chladivým efektem.

Rovněž sprchování střídavě studenou a teplou vodou má své opodstatnění. Nejenže posiluje krevní oběh, ale zároveň přispívá k lepší obranyschopnosti těla. Pokud je na Vás střídavá sprcha už příliš, ukončete alespoň sprchování studenou vodou, která stimuluje prokrvování a působí osvěžujícím účinkem.

Správná péče

Po sprchování je nejprve třeba tělo řádně osušit. To zabrání zbytkové vlhkosti, aby se odpařovala a následně způsobovala vysychání pokožky. Neopomíjejte ani chodidla a místa mezi prsty. Při péči o pokožku namáhanou sportem je nejdůležitější dodat jí znovu hydrataci, o kterou pocením přišla. Podle typu pokožky můžete sáhnout po tělovém mléku nebo oleji. Díky rozšířeným pórům mohou účinné látky proniknout hlouběji do pokožky a tím i efektivněji působit.

Kdo má normální typ pokožky, tomu postačí klasické tělové mléko nebo tělová emulze s osvěžujícím účinkem. Suchý typ pokožky potřebuje vydatnější péči. Výrobky s ureou nebo glycerinem obzvlášť účinně vážou vodu v pokožce a navíc ji chrání. Pokud máte sklony ke svalovým křečím, zkuste si do citlivých míst vmasírovat tělový olej s arnikou, jehož hřejivý účinek působí blahodárně na namožené svaly.

Dalším výborným pomocníkem nejen pro venkovní aktivní aktivity je přírodní gel z aloe vera. Jeho lehká textura dodává pokožce intenzivní hydrataci a představuje tak i ideální přípravek po opalování. U deodorantů je lepší vybírat jemnější varianty bez obsahu alkoholu, parfemace a hliníkových solí. Pokud netrpíte nadměrnou potivostí, raději se vyhýbejte antiperspirantům, které pocení potlačují.

S ohledem na vše, co bylo v tomto článku řečeno, Vám přejeme příjemné pocení!

Muži upřednostňují jednoduchost, funkčnost a efektivitu, takže uvítají produkty typu 2v1 na tělo i vlasy.

Potřebná výbava (nejen) pro sportovce:

1. Ochrana

Při pobytu a sportu v přírodě nezapomínejte na důkladnou ochranu před slunečním zářením.

BUCH TIPP Pro léto v pohybu

Složení krému na opalování SUNDANCE Sport je mimořádně odolné proti vodě a potu a zabezpečí tak optimální ochranu proti slunci při sportovních aktivitách v případě.

2. Osvěžení

Než po skončení sportovní aktivity skočíte do sprchy, počkejte raději 10 – 15 minut, aby se tělo stačilo zchladit a snížit produkci potu.

BUCH TIPP Vitalizující efekt

Sprchový gel Balea MEN Arctic Fresh s chladivým mentolem Vás příjemně nakopne a povzbudí Vaše smysly.

 

3. Péče

Po sprše přichází na řadu péče o pokožku, aby zůstala vyživená a voňavá.

BUCH TIPP Svěží vůně

Deo roll-on Balea MEN Extra Dry bez ochrání před nepříjemným zápachem a zajistí pocit suché pokožky až po dobu 48 hodin. Navíc neobsahuje alkohol, takže je velmi šetrný k pokožce.

Fakta a mýty o pocení

Co je pravda a co ne?

1. Při plavání se nepotíme.
NE
. Voda pouze lépe odvádí teplo než vzduch, takže se potíme méně.

2. Čím jsme starší, tím méně se potíme.
ANO.
Také potní žlázy totiž stárnou a stávají se méně aktivní.

3. Kdo se hodně potí, rychleji zhubne.
NE.
Při pocení přicházíme hlavně o vodu, ne o tuk.

4. Kdo se hodně potí, musí hodně pít.
ANO.
Ztrátu tekutin je třeba vyrovnat dostatečným příjmem vody.

5. Pot nepříjemně zapáchá.
NE. Pot sám so sobě nemá žádný zápach, ten vzniká až ve spojení s bakteriemi na kůži, ve vlasech nebo na oblečení.

Nahoru
OKDalší informace