Menu

Nový druh sportu: Všednodennost

Život sám bývá skvělým fitness trenérem

Home » Inspirace » Nový druh sportu: Všednodennost - 11.2019

Život nám občas dokáže dát opravdu zabrat, zejména v období adventu. Ale i během celého roku nám každodenní program dává možnosti, jak se udržovat ve formě. Za předpokladu, že se necháme vyvést z komfortní zóny.

Péct cukroví místo posilování? Vánoční úklid domácnosti místo joggingu? Adventní nákupy místo aerobiku? Co na první dobrou zní jako nouzové řešení, se na druhý pohled může stát efektivní variací tréninku, protože mnoho věcí, které každý den absolvujeme místo sportovních aktivit, může našemu tělu dát více, než by se mohlo zdát. Svou tělesnou schránku zkrátka nemusíme posilovat jen na lekci pilates, na běžeckém pásu či na veslovacím trenažeru, ale i při běžném každodenním pohybu. Čím méně se budeme snažit si během dne ulevit a jít pohodlnou cestou, tím více z toho budou naše svaly a kondice profitovat.

Choďte do schodů

Stále dokola zmiňovaná klasika, která však opravdu funguje a posiluje nejen oběhový systém. Chůzí do schodů spálíte až 900 kalorií za hodinu, a navíc posílíte svalstvo na nohou. Schody najdete na každém rohu – v metru, v kancelářských i veřejných budovách. Trénovanější si mohou výstup do schodů ztížit tím, že budou stoupat vždy ob jeden schod, čímž posílí své hýždě.

Aby při tomto pohybu nedocházelo k přílišnému namáhání kloubů, vytáčejte špičku přední nohy při kladení na schod mírně směrem ven. Koleno přitom musí vždy ukazovat stejným směrem jako špička chodidla a zároveň nesmí vyčnívat přes ni směrem dopředu. Tímto způsobem posílíte svaly a kolena dostanou větší oporu.

Trocha domácnosti

I při pohybování se doma můžete trénovat svou formu. To potvrzuje i Štefan, kterému se jako otci dvou malých dětí nedostává času navíc, který by trávil v tělocvičně. Pojmul proto jako prostor k fyzické aktivitě svou domácnost. Vytírání podlahy, utírání prachu, převlékání postele a vyklízení myčky tak přestalo být nutným zlem, ale aktivitou vhodnou k tomu, zvednout se z pohovky a začít se hýbat. Navíc si tyhle domácí činnosti nakonec oblíbil.

Například během vysávání dělá dřepy nebo výpady. Zdá se vám to divné? Vždyť se na vás přitom nikdo nedívá! A vy spojíte příjemné s užitečným a ušetříte čas. I zdánlivě nesportovní činnosti jako mazání chleba nebo loupání brambor si můžete proměnit ve sportovní aktivitu.

Sbíráte všude se povalující věci? Pak se postavte před objekt, který chcete zvednout, narovnejte páteř, mírně se rozkročte, propněte kolena a pomalu se shýbejte pro danou věc. Příjemně se při tom protáhnete. Případně se nemusíte pro danou věc sklánět, ale opět podřepnout s rukama napřaženýma dopředu, sebrat ji a zase se zvednout stejným způsobem.

Chystáte se umývat vanu? Klekněte si na její podélné strany, záda držte v rovině. Jednou rukou čistěte vanu a na druhé, kterou se podpíráte, dělejte kliky. Dávejte si pozor, ať neuklouznete a vždy se ujistěte, že máte nohy i ruku dobře zapřené! Potom můžete ruce prohodit a umýt druhou polovinu vany. I bez těchto ztěžujících činností nám však běžný každodenní pohyb prospívá. Někdy může být pro tělo prospěšnější než hodina strávená v posilovně. Tamní přístroje se totiž většinou soustředí na posilování jen určitých svalů. Naše tělo se však nevyvinulo, aby vykonávalo takovéto jednostranné pohyby. Naopak přirozený pohyb vytváří souhru různých svalů, což působí pozitivně i na pohybový aparát.

Držte rovnováhu

V posledních letech zaplavily fitness svět nejrůznější balanční pomůcky či předměty pro udržování rovnováhy. Zmiňme například boom paddleboardů či slackline. Není se ale čemu divit, protože při těchto mnohdy zdánlivě jen zábavných činnostech zapojujeme hluboké svalstvo. Díky tomu opět předcházíme zranění a také posilujeme záda. Přesně tohoto efektu ale můžeme snadno dosáhnout každý den – například v kymácejícím se autobuse nebo tramvaji. Cvičení je absolutně jednoduché a také udělá radost ostatním lidem. Jediné, co totiž musíte udělat, je přenechat místo k sezení starším spolucestujícím a snažit se stát bez držení rukou, takže vaše tělo bude muset vyrovnávat pohyby vozidla a trénovat tak svůj balanc.

Všechno se počítá

To nejkrásnější na sportovní aktivitě jménem běžný pohyb je, že posiluje naše svalstvo stejně jako cvičení. Život zkrátka představuje dokonalý trénink celého těla, ale za předpokladu, že vystoupíme ze své komfortní zóny. Zejména náročnější úkony jako mytí oken, převracení matrace nebo nošení těžkých nákupů přirozeně utužují naše tělo. A méně náročné aktivity si můžeme ztížit tím, že se budeme řídit některým ze zlatých pravidel. Například „Udělej to pomalu.“ – zvýší se svalové napětí, „Udělej to rychle.“ – posílíte oběhový systém, „Udělej to sám.“ – pryč s berličkami civilizace, jako je auto nebo kuchyňský mixér, „Udělej to na jedné noze.“ – skvěle funguje při čištění zubů nebo kontrole e-mailů. Nebo „Udělej to s dřepem.“ – nabízí se u zalévání květin nebo broušení parket.

Žvýkejte pomalu

Větu „Udělej to pomalu.“ bychom si měli zlatým písmem vytesat hlavně někam k jídelnímu stolu. I samotné jídlo je totiž přirozený pohyb. Při konzumaci nezpracovaných potravin spotřebováváme odpovídající počet kalorií, jak dokazuje studie ze Standfordovy univerzity. Koneckonců, je zřejmé, že při kousání syrové mrkve spotřebujeme více energie než při zhltnutí zeleninové kaše. Také oříšky a ovoce, které důkladně rozkoušeme, potom nezásobí naše tělo tolika kaloriemi, jak bychom se mohli obávat.

Čímž jsme se dostali zpátky k adventu. A k triatlonu, na který můžete začít trénovat. Sestává z následujících třech disciplín: Nejprve musíte domů bez pomoci auta nebo výtahu dopravit 3 kila buráků a vlašských ořechů, 2 kila mandarinek, 1 kilo jablek a 1 kilo sušeného ovoce. Za druhé musíte tyto dobroty rozdělit do několika mikulášských punčoch a doplnit je vlastnoručně upečenými perníčky. A zatřetí, rozdělte 5. prosince všechny dobroty mezi členy své rodiny a přátele, ručně vyloupejte vlašské ořechy, oloupejte mandarinky a společně si na nich pochutnejte. A nakonec si užijte dobrý pocit z toho, že jste úspěšně absolvovali další cvičení.

Nahoru
OKDalší informace