Menu

Novoroční předsevzetí

Správný čas na změnu

Home » Životní styl » Novoroční předsevzetí - 12.2017

Dávejte si novoroční předsevzetí rozumně, abyste je dokázali úspěšně splnit.

Každý rok si dáváme mnoho novoročních předsevzetí: Přestanu kouřit! Konečně začnu více sportovat! Nebudu tolik utrácet! Budu psychicky odolnější! A výsledek? Po měsíci už voláte v podnapilém stavu expříteli nebo si běžíte koupit pytlík chipsů do nejbližšího obchodu. Po druhém porušení svého předsevzetí kapitulujete a s nervy na pochodu dáte zkroušeně zapravdu svému vnitřnímu kritikovi. Ano, ten od začátku věděl, že na to nemáte.

Samozřejmě nás vždy mrzí a rozčiluje, pokud svá pozitivní předsevzetí nedokážeme splnit. Měli bychom však k sobě být shovívaví. Není jednoduché změnit zažité zvyklosti. Styl, kterým jsme roky žili, je v nás hluboce zakořeněný. Vše, co děláme, vytváří v našem mozku nervová propojení. Čím častěji danou činnost vykonáváme, tím silnější toto propojení je. Vzniká tak jakási nervová „dálnice“ v naší hlavě, která dokáže fungovat v režimu autopilota. Proto například rádi sáhneme po cigaretě, jakmile jsme ve stresu.

Náš autopilot to s námi myslí dobře

Není to vůbec chyba, že spoustu věcí děláme automaticky. Rutinní činnosti dávají našemu životu řád a směr. Určují přibližně 30 – 50 % našeho každodenního jednání. Bez nich bychom byli rychle přetížení. Jak nastartuji auto? Kde mám svou kancelář? A co se dělá s tím malým kartáčkem v kelímku nad umyvadlem?

Autopilot nám pomáhá šetřit energii během dne. Pokud ho umíme chytře využívat, může nám pomoci pozitivně vylepšit naše návyky. Jak dlouho trvá, než se z pěšinky stane čtyřproudá dálnice, bývá rozdílné. Některé studie hovoří o 21 dnech, jiné až o osmi týdnech.  Podle výzkumu londýnské univerzity se z našeho chování stává zvyk v průměru po 66 dnech. Toto časové období je však individuální, záleží na tom, jak hluboko byl starý návyk zakořeněný.

Faktem je, že pokud ve svém úsilí vytrváme, bude to čím dál snadnější. Důvodem je právě rutina. Pokud chceme například pravidelně chodit běhat nebo meditovat, pak bychom si měli určit přesný čas, kdy se tak bude dít (například každý druhý den hned po probuzení). Přitom nám mohou pomoci také určité rituály. Když si například chcete jít ráno zaběhat, položte si už večer běžecké boty vedle postele. K meditaci si vyberte nějaké příjemné místo, které si k tomuto účelu uspořádejte. Tak se lépe chování zautomatizuje. Vyhneme se neustálým výmluvám, proč to zrovna teď nejde, ale později, zítra, příští měsíc, za rok, by to mohlo vyjít.

Proč se i přes to všechno často potýkáme s neúspěchem? Může to být například nedostatečnou motivací nebo tím, že novoroční předsevzetí nevychází z našeho vlastního, vnitřního rozhodnutí. Často si dáváme cíle, které by pro nás měly být prospěšné – například přestat kouřit nebo zhubnout. Ale chybí nám potřebné nadšení. Pak motivaci rychle ztrácíme. Zkuste si pomoci malým testem. Zavřete oči a představte si svůj ideální den. Hraje v něm vaše předsevzetí nějakou roli? Právě při této představě totiž zjistíte, zda impuls ke změně vychází z vás samotných, nebo je vynucen tlakem vnějších vlivů.

Bez motivace to nepůjde

Pokud máte jasnou představu o svých cílech, snáze získáte i silnou motivaci. Každý den si najděte několik minut, abyste se vcítili do připravované změny. Co cítíte, slyšíte, vidíte, když se vám podaří plán dodržet? Spojení s různými smyslovými vjemy předsevzetí posílí. Na závěr každodenního zamyšlení se zeptejte sami sebe: Co konkrétního mohu zítra udělat, abych se přiblížil svému vysněnému cíli? Takové malé cvičení může být také ideálním startem do nového dne, namísto kontroly emailů nebo profilu na sociální síti.

Důležité je, abychom svá předsevzetí formulovali pozitivně. Často totiž zůstáváme u toho, co nechceme. Jak totiž praví stará pravda jogínů, energie proudí tam, kde je naše pozornost. Proto negativními formulacemi i přes veškerou snahu zaměřujeme svou mysl na to, čeho se chceme vyvarovat.

Pokud například stále myslíme na to, že už nebudeme mlsat sladkosti během dne, jednoho dne zkrátka neodoláme. Mnohem lepší je vytvářet si pozitivní vnitřní obraz, například jak si každý den pochutnáme na ovoci. Takové předsevzetí splníme snáze, protože se mozek zaměří na ovoce, nikoli na sladkosti.

Umění malých kroků

Své cíle si optimálně stanovte tak, aby byly dosažitelné a co nejsnáze realizovatelné. Příliš dlouhá cesta nebo vysoká laťka nás totiž může odradit ještě před jejím začátkem. Je to, jako byste chtěli zčista jasna vystoupit na Mount Everest. Přijdete pod něj a zatočí se vám hlava už jen ze samotného pohledu nahoru. Odhodlání i odvahu ztratíte ještě předtím, než uděláte první krok. Pokud si však cestu k cíli rozdělíte na kratší etapy, budete nejen úspěšnější, ale navíc vás to bude mnohem více bavit. Takové úseky snadno začleníte do každodenního života. Často stačí malá změna, jen několik minut denně, a výrazně zlepšíme svůj životní styl.

Mnoho předsevzetí bohužel ztroskotá na tom, že je vzdáme, jakmile na cestě k cíli klopýtneme. Co dělat, když si zase jednou dáme cigaretu nebo neodoláme při pohledu na nové šaty ve výkladní skříni? Nejdůležitější je neházet flintu do žita. Jeden krok zpět ještě neznamená návrat do starých kolejí. Zkrátka nejsme dokonalí. Odpusťte sami sobě a pokračujte dále.

Před zahájením své nové výzvy si proto stanovte nejen cíl, ale také si promyslete strategii. Jaké situace budou nejobtížnější? A jak se s nimi budete vypořádávat? Jak to uděláte, abyste vždy drželi otěže pevně ve svých rukou? Občas totiž nebudete mít vůbec chuť pokračovat. Proto nebývá na škodu, dopřát si čas od času den volna, podlehnout své vlastní lenosti a jen odpočívat. Pokud se tak rozhodnete sami za sebe, bez výčitek, neztrácíte vládu nad svým životem. Uvědomte si, že nadále plníte své předsevzetí, jen jste potřebovali krátkou pauzu.

Změna související s naším předsevzetím je výjimečnou konstantou v našem jednání. Naučíme-li se pevně držet kormidlo svých životů a dobře ovládat svou loď, budeme schopni proplout bouří a necháme se i navzdory silnému větru donést do klidného přístavu.

Tipy na změnu

  1. Zvažte, zda jde opravdu o předsevzetí vycházející z vašeho nitra. Nebo jím chcete pouze uspokojit nároky ostatních?
  2. Vytvořte si jasnou a přitažlivou představu, jak se budete cítit, pokud svého cíle dosáhnete. Svou motivaci spojujte s tímto pocitem.
  3. Formulujte své cíle pozitivně, vyvarujte se negativních příkladů.
  4. Nedávejte šanci myšlenkám, které dosud stály za dosavadními neúspěchy, jako: Nikdy nevydržím, to nedokážu.
  5. Rozdělte si svou cestu k cíli na malé a realizovatelné kroky.
  6. Nenechte se odradit dílčími nezdary. Odpusťte si svůj prohřešek a pokračujte dál.
  7. Změna by vás měla bavit. Nemusí být náročná ani namáhavá. Usnadněte si to.
Nahoru
OKDalší informace