Menu

Nedostatek železa v těle

Jak se projevuje a jak proti němu bojovat

Home » Životní styl » Nedostatek železa v těle - 03.2018

Jak se projevuje nedostatek železa v organizmu a jak je možné ho doplnit?

Poruchy koncentrace, špatný spánek, únava, výkyvy nálad: To vše jsou možné příznaky, které mohou poukazovat na nedostatek železa v organizmu. V současnosti jím podle odhadů trpí 10 – 20 % žen v reprodukčním věku. Diagnózu je možné spolehlivě určit z krevního vyšetření. Standardní terapii pak představuje doplnění železa pomocí tablet. Ty však mívají nežádoucí účinky jako křeče v břiše či průjmy. Alternativu pak nabízí nitrožilní podávání infuzí s obsahem železa.

Proč trpí nedostatkem železa častěji ženy než muži?

Nejčastějšími příčinami nedostatku železa je silné krvácení při menstruaci, těhotenství a období kojení. Mnoho žen podceňuje stravu bohatou na železo již před otěhotněním. Železo je však důležité pro rozvoj mozku a nervové soustavy plodu, jeho nedostatek může vést k předčasnému porodu, zpomalenému růstu nebo snížené imunitě v dětství. Zároveň také zvyšuje riziko poporodních depresí. Dostatečný přísun železa oproti tomu vede k rychlejšímu zotavení po porodu.

Co ovlivňuje vstřebávání železa v organizmu?

Nadměrná konzumace kávy, černého čaje a potravin z bílé mouky zabraňují vstřebávání železa v zažívacím ústrojí. Některé poruchy trávení, například celiakie nebo intolerance laktózy mohou nedostatečné vstřebávání železa přímo způsobovat. Nedostatkem železa často trpí také lidé s chronickým onemocněním, například při Crohnově chorobě, ulcerózní kolitidě, srdečních onemocněních, ledvinových poruchách či rakovině. Na dostatek železa by měli dbát také vegetariáni a vegani. Vysoký obsah železa obsahují luštěniny jako čočka, fazole a cizrna, dále ořechy nebo pšeničné otruby. Oproti tomu dříve vyhlášený špenát obsahuje poměrně málo železa.

Proč se s nedostatkem železa často potýkají vrcholoví sportovci?

Aktivní sportovci se více potí, jejich svaly pracují více, tudíž mají zvýšenou potřebu železa. Pokud nedbají na stravu bohatou na železo, zvyšují riziko, že se u nich projeví nedostatek železa. Například při běžeckém sportu dochází k otřesům v trávicím traktu, které způsobují mikroskopické krvácení. To sice nezpůsobuje žádné obtíže, ale redukuje zásoby železa v organizmu. Špičkoví sportovci jsou kvůli náročnému tréninku také často náchylní k infekcím a chronickým zánětům, čímž se ještě více ztěžuje vstřebávání železa. Nejčastějšími projevy nedostatku železa u sportovců jsou únava, snížená výkonnost a dušnost.

BUCH TIPP Lahodný sirup se železem

Sirup DAS gesunde PLUS železo Vital zajišťuje tělu díky kombinaci železa, vitamínu C, vitamínu B a biotinu dostatečný přísun železa a důležitých vitamínů. Přídavek koncentrátu pomerančové šťávy a mangové dužiny dodává nápoji příjemnou ovocnou chuť.

Nahoru
OKDalší informace