Active Beauty
Na motorce napříč Evropou

Na motorce napříč Evropou

Krátká dovolená na motorce vám přinese víc, než jste si kdy mysleli. Nevydáte se pouze na dobrodružné objevování nových míst, ale také vlastní duše. Tyto dvoukolové stroje vám totiž ukáží vaše dosud nepoznané stránky.

Každý by si měl v životě klást nějaký cíl a směřovat k němu. Přesně z toho důvodu se svou motorkou pravidelně vyrážím na dovolené do Rakouska, ke Gardskému jezeru, nebo dokonce na Sicílii. Na serpentýnách kroutících se mezi divoce porostlými Alpami se cítím svobodně. Stejně jako na cestě podél tekoucí říčky. Hostinský tam za malým můstkem mi jako vždy servíruje čerstvou rybu. Dosud mi neprozradil, jak to dělá, že jeho pstruh vždy chutná tak výtečně. Ještě se stavím v místním kostelíku zapálit svíčku. Jedná se o velmi zvláštní poutní místo ve Štýrsku, kam se každoročně se svým dvoukolovým společníkem vydávám. Mohl bych vám vysvětlit proč, ale vlastně nechci. Souvisí to s narozením mého otce a jedná se o naše rodinné tajemství.

Štěstí na cestě

Evropou se line nespočet magických cest a pro mě je jen velmi obtížné sestavit nějaký žebříček. Například taková Rhône-Alpen ve Francii mě díky svým magickým průsmykům vždy nabije hormony štěstí. A v regionech Gard, Drôme, Cévennes a Ardčche potkáte na malých silničkách sotva kdy nějakého dalšího motorkáře.

K mým favoritům patří i italská Amalfitana na pobřeží mezi Salernem a Positanem. A nejen k mým. Krajina protknutá vínem a citrony patří k turistické senzaci, v létě tu trčí autobusy s výletníky v zácpách, takže do této oblasti doporučuji vyrazit spíše na jaře nebo na podzim. Do Rakouska se vydávají motorkáři více než kamkoliv jinam. Nikde jinde také neleží vedle sebe tolik udržovaných cest jako tam.

Kolem Krieglachu vede spoustu různých tras, které vás obšťastní také kulinářsky. Naplánujte si na tamní výlet více dní, abyste měli dostatek času odpočinout si všude, kde se vám to zalíbí. Například na kopečku s výhledem, kde se posadíte na dřevěnou lavičku pod starým dubem a odkud sjedete do údolí, kde vás ve svém penzionu přivítá dobře naladěný domorodec s vlastnoručně vyrobenou pálenkou, v níž plave čerstvě utržené ovoce.

Dvě kola, jedna duše

Už léta se vydávám za poznáváním světa na dvou kolech, takže vím, že dobrý motocykl mě vnímá a také má své vědomí. Nejedná se o mrtvý materiál, správně vybraná motorka totiž nabývá vlastního chování. A když se prokousávám novými kouty světa, cestuje má duše v tom paralelním. Když otočím rukou na řídítkách, krajina kolem mě se rozprostře do poletujícího prachu, který pozoruji ve zpětném zrcátku, zatímco u mých nohou se ozývá spokojené dunění. Dosud jsem projezdil se svou mašinou stovky kilometrů napříč různými zeměmi. A vždy jsem přitom cítil obrovské souznění, nejen s motorkou, ale co je ještě důležitější, se svým vnitřním světem.

Viděno pomocí rukou

Motorka mě naučila jednu věc: Své srdce může člověk vidět jen pomocí doteku. A jen tak můžeme poznávat i svět. Tuto schopnost jsme zapomněli, ztratili, prodali a rozdali – jako mnoho dalších věcí, které jsme kdysi znali a které se dnes jeví jako velké, nevyřešené tajemství. Můžeme vzít svůj svět do dlaně, rozdrolit ho a najednou poznáme jeho úplně nové kvality. Takže kdykoliv to jen jde, beru do rukou řídítka a užívám si vibrace, kritické momenty i svobodu, které mě obklopí.

Na ně potřebuje člověk dobře zvolené tempo, důvěru v Newtonovské zákony fyziky a ochrannou auru nad koleny. Jízda v zatáčkách je jako sex. Všechno stojí a padá na vášni. Život nám klade pod nohy neustále nějaké překážky a testy odolnosti. Všichni občas žijeme ve světe, kde neexistují bezpečností pásy, airbagy ani ochranné přilby. Svět je kulatý a naše cesta sestává z úzkých i širokých zatáček, které se linou krajinou jako podřimující kotě. Jestliže se pokaždé raději vydáte rovnou dálnicí, možná dojedete rychleji z bodu A do bodu B, ale věřte mi, nikdy se nedostanete sami k sobě. Protože dálnice představují jen chamtivý únik, ale žádného dobrosrdečného pomocníka.

Otočením klíčku zapalování se přenesu do zcela jiného světa. Vnímám praskání válců, ubíhající krajinu a vítr objímající mé tělo. Kdesi v dálce se rozprostírá další horská vesnička, kam se vydávám.
Cítím se, jako by mi narostla křídla. Stačí mávnout a letím. K cíli, ke svobodě, ke svým snům, volný jako pták. A kam se vydáte vy?

Vrrrrrrrrm!

Netroufáte si ještě na dalekou cestu? Zažijte pocit volnosti na závodním okruhu. Jejich cena se různí například v závislosti na sezóně, ale v každém případě je nutné se objednat předem.

Red Bull Ring

(Spielberg, Rakousko)

Závodní trať je rychlá, uspokojí i náročné jezdce a nabízí 4,3 km dlouhou trať s 7 pravotočivými a 3 levotočivými zatáčkami, stejně jako místo pro občerstvení a tankovací stanici.

Masarykův okruh

(Brno, Česká republika)

Jedna z nejkrásnějších závodních tratí měří 5,4 km a najdete na ní 8 pravotočivých a 6 levotočivých zatáček se stoupajícími i klesajícími pasážemi.

Automotodrom Rijeka

(Soboli, Chorvatsko)

Nedaleko přístavního města Rijeka se nachází nově vyasfaltovaný, 4,2 km dlouhý okruh se 7 pravotočivými a 8 levotočivými zatáčkami. Na místě můžete také natankovat i se občerstvit.

Kam na delší výlet?

I cesta je cíl. A především v horách se motorkáři dostanou rychle do nálady, neboť právě ty protínají velmi klikaté cesty. Na těchto trasách se nudit nebudete.

Rakousko: Základna v Tyrolsku

Nauders v Tyrolsku představuje ideální základnu pro výlety do území, kde hraničí Rakousko, Itálie a Švýcarsko. Z Naudersu se snadno dostanete na trasy jako Stilfserjoch, Berninapass nebo Foscagnopass. Velmi vyhledávaná je také bezcelní zóna Samnaun ve Švýcarsku, za litr benzinu tu zaplatíte pod 1 euro.

Slovinsko: Slepá ulička

Silnice Mangart se táhne v délce 12 km po slovinské hranici s Itálií a přivítá vás se svými dobrodružnými zákrutami po celé délce. Ústí na nejvyšším vrcholu Julských Alp (2.055 m). Po výjezdu nahoru se můžete kochat kouzelnými výhledy. V létě se můžete občerstvit v místní chatě, která nabízí i možnost přenocování.

Slovensko: Krajina s medvědy

Nejvyšší, a zároveň jedna z nejkrásnějších v celé Evropě, sjízdnou cestou na Slovensku je Čertovica (1.200 m) v Nízkých Tatrách. Najdete na ní 10 příjemných zatáček. Nahoře pak čeká hostinec a hned vedle něj národní park Muránska planina, kde žijí medvědi.

Rumunsko: Po Drákulových stopách

Vysokohorská trasa Transfăgărășan v rumunské Transylvánii měří 117 km. Projekt diktátora Nicolae Ceaușescu byl otevřen v roce 1974 a nabízí serpentýny, ostré zatáčky, 4 tunely a několik viaduktů. Ale pozor! Najdete tu také výmoly, osly, ovce a někdy také sníh i v květnu.

Itálie: Zatáčky v Dolomitech

Stezky jižním Tyrolskem nabízí úchvatné výhledy, strmé zatáčky, napínavé stoupání a následné klesání, stejně jako pohostinné podniky pro motorkáře. Jedna z nejpůvabnějších cest vede přes Karerpass k Sellajochu.