Menu

Meditace

Cesta ke klidu a uvolnění

Home » Inspirace » Meditace - 02.2016

Zastavit kolotoč myšlenek. Odbourat stres. Najít vnitřní klid. Prožívat přítomný okamžik. Meditace je jednou z nejúčinnějších cest k uvolnění a poznání svého pravého Já. Její pozitivní účinky si může na vlastní kůži vyzkoušet každý.

V naší hlavě to občas vypadá, jako by se tam zabydlela tlupa divokých opic. Jedna pokřikuje: „Nezapomeň zaplatit účet za elektřinu!“ Druhá huláká: „Ve tři hodiny máš schůzku s daňovým poradcem!“ Další vříská: „Musíš ještě odpovědět na několik e-mailů.“ A tak zatímco telefonujeme, rychle ještě kontrolujeme příchozí poštu, nákupní seznam a termíny v diáři. Večer pak často nevíme, kde nám hlava stojí. Opičí řev stále doznívá a opravdu vypnout a oddechnout si není vskutku jednoduché.

Gruppe meditiert

Blahodárné účinky. Meditace zklidňuje mysl, prospívá životní vyrovnanosti, slouží jako nástroj k ukotvení v přítomnosti a dokonce může pomoci zmírňovat příznaky mnohých nemocí.

Cílené uvolnění

„Meditace pomáhá tyto zažité mechanismy pozastavit a dopřát naší psychice potřebný odpočinek,“ vysvětluje Dr. Ulrich Ott, diplomovaný psycholog na univerztitě v německém Giessenu a autor jedné z mnoha knih o meditaci. Místo prášků na uklidnění doporučuje svým vystresovaným klientům vyzkoušet právě relaxační techniky z Dálného východu. Již řadu let zkoumá vliv meditace na funkci a strukturu lidského mozku. Ale přestože se věda pozitivními účinky tohoto způsobu duševního zklidnění intenzivně zabývá, u mnohých lidí je meditování stále spojeno s jistými předsudky. Při slově meditace se jim automaticky vybaví obraz asketického jogína v lotosovém sedu. To potvrzují i slova doktora Otta: „Meditace je často spojována s oblastí náboženství a ezoteriky, což může u skeptičtějších jedinců snadno vést k odmítavému postoji.“ Tyto pochyby nejsou zcela neoprávněné, neboť kořeny meditačních cvičení jsou opravdu nerozlučně spjaty s náboženskými obřady. Dnes již ale četné vědecké studie dokazují, že tyto techniky pozitivně působí jak na tělesné, tak na duševní úrovni.

MUDr. Ulrich Ott

„Z dlouhodobého hlediska meditace dokáže změnit strukturu mozku, posiluje pocit životní spokojenosti a zlepšuje schopnost soustředění a pozornosti.“

Navíc také posiluje imunitní systém, podporuje procesy samoléčení organismu a může pozitivně působit při srdečních a oběhových potížících, problémech s vysokým krevním tlakem nebo v případě syndromu vyhoření. „Nikdo samozřejmě netvrdí, že si nemoci můžeme „odmyslet“. Meditace rozhodně není všelék, má však prokazatelný vliv na lidské zdraví, což ale doposud lékaři a psychologové využívali jen zřídka,“ dodává odborník. „Momentálně je meditace využívána v celé řadě klinik u pacientů, kterým jde v první řadě o zlepšení jejich symptomů, a nikoli o duchovní osvícení.“

Různé cesty

Tai-Chi Meditation

Dynamika. Také tai-chi je možné chápat jako určitý druh meditace.

Většina lidí, kteří s meditací začínají, chtějí především uniknout z kolotoče stresu a neodbytných myšlenek. „Každý se může naučit nasměrovat svůj vnitřní pocit ke klidu a uvolnění,“ tvrdí doktor Ott, který kromě meditačních cvičení nabízí také kurzy jógy, jež doporučuje i dětem. Alfou a omegou je přitom důslednost a vytrvalost. Ve všech formách meditace jde především o to, obrátit pohled do vlastního nitra. Ale jak na to? Jak vlastně taková meditace probíhá? Na tuto otázku nalezneme celou řadu odpovědí, neboť existuje velké množství různých meditačních technik. Některé zahrnují i pohyby těla, jako například tai-či, qigong, hatha jóga nebo krouživý tanec dervišů.

Pomocné prostředky

Při jiných metodách se opakují určité slabiky nebo věty, takzvané mantry. K nejznámějším patří posvátné OM. Další techniky pracují se soustředěním se na určité obrázky (mandaly), meditující může upřeně sledovat plamen svíčky nebo imaginární předmět ve svých představách. Nedá se předem říci, která metoda pro Vás bude ta nejvhodnější. Jde o individuální záležitost. Začátečníkům se doporučuje jako ideální meditační objekt vlastní dech. Když obrátíte svou pozornost na dýchání, Vaše vnímání se z vnějšího okolí přesune směrem dovnitř těla. „Není těžké uvědomovat si nádech a výdech, protože se přitom zároveň pohybuje hrudní koš a bránice,“ vysvětluje odborník. „Kromě toho můžete pocity v oblasti nosních dírek – vnímání proudění vzduchu – použít právě k upevnění pozornosti.“

Atemtechniken Meditation Beten Ketten Kerzen

Ukotvení pozornosti. Plamen svíčky, modlitební korálky, mandaly nebo dechové techniky. Podpůrných prostředků pro meditaci je celá řada.

Transcendentální meditace

Doposud nebylo prozkoumáno, která z meditačních metod je tou nejúčinnější. Dr. Ulrich Bauer působí jako ajurvédský lékař a vyučuje transcendentální meditaci. Ve svých seminářích mimo jiné říká: „Vyčerpanou energii je možné opět doplnit. Je jen třeba vědět, jak. Není to komplikované ani časově náročné. Musíte se však rozhodnout, věnovat pozornost své energii, naučit se vnímat sám sebe a nesrovnávat se přitom s ostatními.“ Transcendentální meditace spočívající ve využití schopnosti mysli zklidnit se je poměrně jednoduchá technika, která se může stát součástí Vašeho každodenního života. Například i kultovní režisér David Lynch, herec Clint Eastwood nebo známá americká moderátorka Oprah Winfreyová tuto metodu již delší dobu sami praktikují. Před deseti lety založil David Lynch nadaci, která má přiblížit meditaci lidem s posttraumatickou stresovou poruchou. V USA jsou dnes skupinové kurzy meditace za účelem snížování stresu na denním pořádku.

Síla bdělé pozornosti

Lékaři a psychologové často doporučují tzv. Mindfulness-Based Stress Reduction, což je léčebný program snižování stresu, který vyvinul emeritní profesor medicíny na univerzitě v Massachusetts Jon Kabat-Zinn. Tuto metodu spojující prvky buddhismu se západní medicínou je možné popsat jako program pro skupiny lidí, který má za cíl postupně naučit účastníky rozvíjet všímavost (mindfullness), tedy plné prožívání přítomného okamžiku. Je využívána jako doprovodná terapie v boji proti stresu, depresím, úzkostným poruchám a bolestem. Učitelé v Dánsku se jejím prostřednictvím například učí, jak ke svým žákům přistupovat s větší laskavostí a empatií. Iniciátor tohoto hnutí a autor bestsellerů Peter Hoeg vysvětluje: „Studentům pedagogiky doporučujeme meditovat dvacet minut denně. V této době by měli navázat úzký kontakt se svým tělem, svým srdcem a dosáhnout vnitřního klidu. Poté se snaží přenést tyto kvality do vztahů s ostatními.“ Pomalu, ale citelně tak získávají schopnost lépe si porozumět, získat větší kontrolu nad svým životem a být přátelštější k sobě i druhým.

Nahoru
OKDalší informace