Menu

Cesta k harmonii

Jóga pro rovnováhu těla, mysli a duše.

Home » Inspirace » Cesta k harmonii - 10.2017

Aby nám jóga pomohla dosáhnout rovnováhy těla, mysli a duše, je třeba pochopit její pravou podstatu a naučit se naslouchat sami sobě.

Zdá se, že jóga dnes zažívá opravdový boom. Díky široké nabídce různorodých jógových stylů si každý může na vlastní kůži vyzkoušet a vybrat typ cvičení, který mu bude po všech stránkách vyhovovat. Sportovní typy, které upřednostňují dynamický trénink, osloví power jóga nebo ashtanga jóga. Kdo je zimomřivý, rád se pořádně zapotí na lekci hot nebo bikram jógy. Precizní povahy se zaměřením na detail se najdou v iyengar józe. Unavené tělo i duši potěší jemná jin jóga nebo vini jóga. A toho, kdo vyhledává stále nové impulsy, osloví moderní techniky jako akro jóga nebo anusara jóga.

 

Neusilujte o dokonalost

Kdo chce objevit skutečný poklad jógové praxe s tisíciletou tradicí, musí se naučit vnímat své tělo bez kritického hodnocení a zapomenout na sportovní ambice a vzájemné poměřování. Perfekcionismus a soutěživost totiž nemají s jógou nic společného. Nejde zde o výkon, ale o prožitek. O chvíle, kdy se můžeme oprostit od honby za dokonalostí a být jen sami sebou. Přesto se však můžeme stále posouvat dopředu a růst. Správný učitel jógy by pak měl být pro své žáky motivujícím průvodcem na jejich cestě a podporovat je v tom, aby ke svému tělu přistupovali láskyplně a trpělivě. A respektovali jeho možnosti a přirozené limity.

Teprve když sami sebe lépe poznáme a pochopíme, jak naše tělo funguje, postupem času si vytříbíme cit pro to, co opravdu potřebujeme a co nám dělá dobře. Právě jóga nám nabízí nejrůznější cviky, které pomáhají vybalancovat případnou nerovnováhu. Učí nás citlivě rozvíjet vnímání přítomného okamžiku i sebe sama. Uvolnit po náročném dni své tělo i mysl a ráno je zase cíleně aktivovat. Díky koncentraci na dech, který přímo ovlivňuje nervový systém, tak jóga účinně podporuje odbourání stresu a napětí a nastolení vnitřní harmonie.

Respektujte jedinečnost svého těla

Tímto způsobem můžete pomalu krok za krokem dosáhnout celkové rovnováhy těla, mysli a duše. Cílem jógové praxe totiž v žádném případě není zvládnout jednoho dne co nejkrkolomnější pozice. Zvýšená ohebnost, tzv. hypermobilita kloubů, totiž může vést i ke zdravotním obtížím a zvyšovat riziko vzniku zranění, pokud není zároveň jištěna dostatečně pevnými svaly. Optimální jógová lekce by se proto měla skládat nejen z protahovacích cviků, ale doplnit je i cíleným posílením svalstva a stability.

Zároveň je třeba brát v potaz, že každá páteř, kyčel i koleno jsou trochu jiné a není na ně tedy možné uplatňovat stejná měřítka. Bylo by proto mylné předpokládat, že každý člověk dokáže pouhou vytrvalostí dříve či později bez problémů vydržet ve všech ásanách (jógových pozicích). Příkladem může být známý lotosový sed, jehož poměrně náročné provedení někteří zbytečně berou jako výzvu, snaží se do něj násilně dostat a přes míru namáhají svá kolena. Což je ale ve výsledku nikam neposune. Odporuje to totiž jednomu ze základních principů jógy – nenásilí, a to i vůči sobě samému.

Cílem je klidná mysl

Jak píše i staroindický mudrc Patanjali ve svých Jógasútrách, jednom ze základních spisů o principech a podstatě jógy, jde v jógové praxi především o to, naučit se zastavit kolotoč myšlenek a postupně dosáhnout vnitřního klidu a vyrovnanosti. Tělesná cvičení jsou pouhým prostředkem na této cestě. Někdy je jogín ležící v klidu na zádech, který zdánlivě nic nedělá, tomuto cíli mnohem blíže než jeho ctižádostivý kolega snažící se o namáhavou pozici.

Než se tedy do jógy pustíme, měli bychom si nejprve uvědomit, co od ní čekáme a čeho se jejím cvičením snažíme dosáhnout. Pokud budeme rozvíjet vnímání svého těla a dechu, prohlubovat svou pozornost, rozvážnost a sebeúctu, naučíme se lépe chápat své pocity i myšlenky a zacházet s nimi, odrazí se to i na kvalitě našeho života. Snáze pak budeme odolávat každodennímu stresu i neočekávaným bouřím a své tělo udržíme, pružné, zdravé a v dobré kondici.

Tipy pro vaši jógovou praxi

Postupujte krok za krokem: Pokud chcete doma začít pravidelně cvičit jógu, nestavte si hned laťku příliš vysoko. Lepší je zvykat si pomalu, ale pravidelně na kratší cvičení, kterému se budete věnovat raději 15 minut pětkrát týdně, než 60 minut pouze jednou za týden.

Změňte svůj vnitřní postoj: Snažte se radovat z toho, co se vám daří a je vám příjemné. A zbytečně se nerozčilujte a netrapte tím, co vám nejde. Respektujte svou jedinečnost i své limity a neporovnávejte se s ostatními. Není důležité, jestli zvládnete všechny pozice. Hlavní roli hraje váš osobní přístup a tolerance k sobě samým.

Řiďte se svým dechem: To, zda cvičíte správně, vám napoví váš dech, který by měl být plynulý, klidný a prohloubený. Pokud ho naopak v některých pozicích nemůžete popadnout nebo ho zadržujte, pravděpodobně to znamená, že se zbytečně přepínáte. Těžko pak může dojít k cílenému zklidnění a uvolnění. Uberte proto na intenzitě.

Najděte si správného průvodce: Vyzkoušejte tolik různých jógových lekcí a instruktorů, kolik budete potřebovat k tomu, abyste našli někoho, kdo vás bude kompetentně a citlivě provázet na vaší jógové cestě. Měl by vám umět nabídnout různé alternativy, které budou odpovídat vašim individuálním potřebám.

Relaxační cvičení:

Položte se na záda, nohy jsou pokrčené, ruce volně podél těla. Zavřete oči a vnímejte rytmus svého dechu.

Pohyby provádějte v souladu s dechem. Při nádechu zvedejte pomalu pravou ruku za hlavu. S výdechem ji vraťte zpátky. Zopakujte stejně s levou rukou. A následně oběma rukama. Jednou se v klidu zhluboka nadechněte a vydechněte a celé zopakujte znovu.

Soustřeďte se na co nejpřesnější koordinaci pohybu a dechu. Nejde přitom o dokonalé provedení, ale o to, abychom udrželi naši pozornost u vnímání těla a myšlenky nemohly odbíhat jinam. Dech se postupně zpomalí, čímž dochází i k jemnému zklidnění nervového systému.

Dechové cvičení:

Toto cvičení můžete využít kdykoli během dne, když potřebujete ulevit od stresu. Provádět jej můžete vestoje, vsedě i vleže.

Pokud je to možné, zavřete oči. Vnímejte proudění vzduchu nosními dírkami při nádechu i výdechu. Snažte se procítit, jak se přitom vaše břicho i hrudník lehce zvedá a klesá.

Aby dech plynul pravidelně a ve stejném tempu, počítejte v duchu při každém nádechu i výdechu do pěti. Takto proveďte pět až deset klidných, vědomých dechů.

Pokud se vám to bez problémů daří, prodlužte výdech a počítejte při něm do sedmi. Nádech zůstává na pět. Pokud byste se přitom příliš zadýchávali, vraťte se k rytmu pět ku pěti.

Po třech až pěti minutách můžete přestat počítat, ještě několikrát se uvolněně nadechnout a vydechnout a v klidu se vrátit k předchozí činnosti.

Pokud máte potíže s usínáním, zkuste toto cvičení praktikovat večer v posteli.

Vyzkoušejte 3 jógové cviky pro lepší rovnováhu:

1. Kočka

Zaujměte výchozí pozici na všech čtyřech. Při nádechu zvedněte a protáhněte levou nohu dozadu a zároveň pravou paži dopředu. S výdechem pak vraťte nohu i paži zpět a záda vyhrbte do kočičího hřbetu, hlava se skloní směrem k břichu. Poté opakujte s druhou nohou a paží, dvanáctkrát na každou stranu. Čím pomaleji budete cvičení provádět, tímefektivněji bude působit proti stresu a trénovat rovnováhu.

2. Velbloud

Výchozí pozicí je vysoký klek. Pomalu se zakloňte se a pokud to jde, chytněte se pravou rukou za pravou patu a levou rukou za levou patu, případně se jen zapřete dlaněmi o bedra. Přitom je důležité, abyste nepřenesli celou váhu na ruce, slouží jen jako pomůcka pro lepší udržení rovnováhy. Poté opatrně a lehce zakloňte hlavu a protlačte záda. V této poloze vydržte asi 5 nádechů, potom se pomalu vraťte zpátky. Zopakujte třikrát.

3. Nataraja – Lord of the dance

Toto balanční cvičení začíná ze vzpřímeného postoje, nohy jsou na šířku boků. Zanožte levou nohu, levou rukou uchopte levý nárt, pravou ruku předpažte, protáhněte ji do dálky a prohněte záda.  Důležité je přitom naslouchat svému tělu a v žádném případě nepřekračovat individuální hranici bolestivosti. Cílem je, aby ruka, která drží nohu, byla natažená. Stojná noha je přitom lehce pokrčená.Zopakujte třikrát na každou stranu.

Sdílet
Nahoru
Pro optimální zobrazení webové stránky používáme cookies. Tyto soubory můžete ve svém prohlížeči kdykoli deaktivovat.OK