Menu

Dokážeme ještě sportovat offline?

Vypněte aplikace a poslouchejte své tělo

Home » Inspirace » Dokážeme ještě sportovat offline? - 01.2020

Existovaly doby, kdy nám k proběhnutí se stačil pár kvalitních bot a trocha místa někde venku. Když měl člověk štěstí, mohl při tom poslouchat švitoření ptáků, pozorovat pestrobarevné kvítky, a ještě si užít dobrou náladu.

Dnes už se na zpěv ptactva při běhu soustředí asi málokdo. Spíše dáváme přednost hudbě ve sluchátkách, která nám mnohdy udává tempo kroků. A také květiny jsou druhořadé, jelikož díky technologiím se můžeme i na běžeckém pásu ve fitness studiu prohánět džunglí. A když už se přece jen někdy vydáme hýbat ven do přírody, soustředíme se nejvíce na to, abychom odvedli co nejlepší výkon a ten pak díky fitness aplikacím porovnávali s ostatními. I při samotné chůzi sleduje spousta lidí místo okolní přírody narůstající číslo na svém krokoměru. Jediné, co při tom všem lidem chybí, je pozornost, v neposlední řadě k vlastním pocitům.

Online sám se sebou

Nikdo ještě nenaprogramoval tak dobré ucho a nevymyslel tak chytrou aplikaci, které by nám dokázaly zprostředkovat tak kvalitní, přímou a upřímnou zpětnou vazbu, kterou dostáváme od svého těla, pocitů a myšlenek. Pohyb na čerstvém vzduchu bez doprovodu všelijakých technických vymožeností se vlastně stává časem, kdy jsme offline pro svět, ale online sami pro sebe. Tím spíše bychom měli naslouchat svému tělu a nechat si od něj poradit. My tuto zodpovědnost však raději přenecháváme elektronickým zařízením. Tím si pak víceméně sami bráníme v rozvoji a také zážitku z přírody

Díky digitálním pomůckám sice získáme docela hezký přehled o vlastních datech a číslech, což může být do jisté míry určitě zajímavé. Na druhou stranu se jimi necháváme rozptylovat od přímé zkušenosti. A pouze absolutní ponoření se do dané činnosti nám poskytne energii a vytváří kvalitu. Aplikace v telefonu nedokáží rozpoznat, jak se právě cítíte a co vaše tělo aktuálně potřebuje. Zaměřují se především na výkon ve smyslu stále rychleji, pořád dál a vždy zase o něco lépe. Zkuste si proto najít vlastní mix aktivit a výkonů, který bude vyhovovat právě vám. A možná zjistíte, že půlhodinka joggingu o víkendu někde v přírodě představuje perfektní doplnění aktivit v doprovodu online videí během týdne.

Občas stačí jen důvod

Obléci se, nazout obuv a vyrazit. Zdá se to možná až směšně snadné, ale právě tohle bývají tři nejtěžší kroky na naší cestě k pohybu na čerstvém vzduchu. Někteří k tomu potřebují celý velký digitální svět, jiným stačí najít odpověď na otázku proč. V průběhu času se daná odpověď samozřejmě může změnit, stejně jako druh pohybu. Zatímco někdo potřebuje dlouhé měsíce k tomu, aby zjistil, co mu která činnost přináší a naopak bere a jak by to chtěl změnit, jiný k tomuto poznání dojde již po dvou lekcích.

Samozřejmě se také nakonec může stát, že někdo opravdu raději zůstane v tělocvičně za doprovodu svých chytrých hodinek a aplikací ve smartphonu. Pohyb v přírodě může pro někoho ztělesňovat doslova životaschopnost. Zatímco soutěžení a porovnávání s druhými nám přinese informace spíše o těch druhých, při vnímání pouze vlastního těla pronikneme do svého nitra a můžeme zjistit, na čem opravdu potřebujeme zapracovat a podobně.

Pozornost a výkon se vzájemně rozhodně nevylučují. Naopak, při vědomém sportování se šance na zlepšení zvyšuje. Nehodnotíme-li během pohybu své vlastní prožitky a nesoudíme-li se za ně, způsobíme tělu energetický přebytek. Protože neustálé sebehodnocení nás stojí také sílu, kterou bychom mohli vložit do pohybu. Vzdejte se tak udělování bodů sami sobě za dosažené výkony a soustřeďte všechnu energii do sportu. Ze zkušeností totiž dnes již víme, že takzvaný stav flow představuje jednu z největších výhod i pro sportovce na světových soutěžích.

Při sportu duše odpočívá

Pozorování, a především vnímání sebe sama vám vnese pozitivní účinky i do běžného života. Začnete si více vážit sami sebe a také se zlepší vaše odolnost vůči stresu. Není žádnou novinkou, že fyzická aktivita přispívá ke zklidnění a zastavení nepříjemného toku myšlenek. Kolikrát jste již slyšeli, že si někdo jde zaběhat, aby utekl všem starostem? Kolikrát jste někde četli, že pohyb pomáhá vyčistit si hlavu? Ano, mnohačetné zkušenosti potvrzují, že tělo a duše se dostávají do rovnováhy, když vykonávají rozdílné činnosti. Zatímco jedna část pracuje, druhá si smí dopřát odpočinek.

Toto funguje i naopak. Životní styl plný vědomého vnímání se totiž pozitivně podepisuje na sportovních výkonech. Pokud i v každodenním životě dokážete uspokojit své potřeby, například oceněním sebe sama, lépe pak budete odolávat náporu v podobě neustálého srovnávání s druhými.

Zcela se sebou

Prototyp člověka, který se zcela umí ponořit sám do sebe, aniž by se v tu chvíli soustředil na jakékoliv sebehodnocení, máme velmi často přímo před očima, aniž bychom si to uvědomovali. Jedná se totiž o malé děti, které se zaberou do svých her. V tu chvíli jsou totiž opravdu samy se sebou. Malá holčička, která se plně nechá pohltit svou hrou, si totiž jen nehraje na vílu, ona se jí v daný okamžik stává. Plná soustředěnost na přítomný okamžik a vykonávanou činnost bývá jedním z cílů i profesionálních sportovců, kterým pomáhá k lepším výkonům.

Flow je důsledkem sebejistoty člověka ve vztahu k činnosti nebo jednoduše k životu samotnému. Jedná se o pocit, že v daném momentu, pokud to bude nutné, dokážeme učinit správná rozhodnutí. Abychom však dokázali do takového stavu dospět, musíme ze sebe postupně shodit všechny strachy a obranné mechanizmy, jako když loupeme slupku z cibule. Flow není cíl, kterého musíme dosáhnout, ale jedná se o naši pravou přirozenost.

Nahoru
OKDalší informace