Menu

Bylinky na léto

Ideální přírodní relaxace

Home » Životní styl » Bylinky na léto - 06.2017

I v létě můžeme plnými hrstmi čerpat z pokladů přírody. Léčivé bylinky nám pomohou zachovat si i v horkých dnech chladnou hlavu, ochrání nás před stresem a postarají se o klidný spánek.

Konečně je tady vytoužené léto, období prázdnin a dovolených. Hřejivé sluneční paprsky hladí naši tvář a dodávají nám pozitivní energii. Všechno však není vždy jen zalité sluncem. I horké dny mají své stinné stránky. Vysoké venkovní teploty představují větší zátěž pro srdce a krevní oběh, jelikož dochází k rozšiřování cév, aby mohlo být teplo lépe odváděno kůží z těla ven. Obrana před přehřátím stojí náš organismus spoustu sil. Následkem pak bývá únava a malátnost, můžeme trpět bolestmi hlavy a poruchami spánku i koncentrace. Lidé, kteří trpí na nízký krevní tlak, se mohou cítit slabší, někdy až na omdlení. I léto zkrátka bývá svým způsobem namáhavé a stresující.

První pomoc ve vedrech

Ráno se nám těžko vstává, po obědě jsme v útlumu, z práce se vlečeme jako mátohy, ale stejně večer nemůžeme usnout a v noci se často budíme. A horko tomu dodá poslední kapku. I v případě „letní krize“ se však můžeme spolehnout na léčivou sílu přírody, která nám pomůže dodat energii a znovu se postavit na nohy.

Ideální proti nízkému krevnímu tlaku i pokleslé náladě je vlažný bylinkový čaj, popíjený během celého dne. Výborně působí například směs šípku, meduňky, máty, hlohu a řebříčku. Také vlažná večerní, ale klidně i ranní koupel má blahodárné účinky. Do vody ve vaně přidejte buď litr rozmarýnového čaje, nebo do ní nakapejte asi deset kapek rozmarýnového oleje. Zároveň se doporučuje užívat několikrát denně lžíci hlohové šťávy rozmíchané ve skleničce vody.

Na dobrou noc

Problémy se spánkem jsou nejen vyčerpávající samy o sobě, ale zároveň vedou k nižší výkonosti, zvýšené nervozitě a oslabují imunitní systém. V létě tyto obtíže navíc ještě zesilují horka a nižší krevní tlak. Nezřídka pak proto sáhneme po prášcích na spaní. Ty však neodstraňují příčinu poruchy spánky, mívají vedlejší účinky a nepředstavují tedy ideální řešení. Kromě zdravého životního stylu a osvojení nejrůznějších relaxačních technik je proto vhodnější a mnohem šetrnější využít některé bylinky, jejichž zklidňující účinky znali a oceňovali již naši předkové.

K nejznámějším rostlinkám, které vás příjemně ukolébají ke spánku, patří kozlík lékařský (lidově baldrián) a chmel. Také meduňka tiší podrážděné nervy a navozuje klidné spaní.

Přirozené zklidnění

Účinnost zmiňovaného kozlíku lékařského už dávno prověřila staletí léčitelské praxe. Působí proti nervozitě nebo vnitřnímu napětí a zároveň pomáhá při poruchách s usínáním. Přitom ale nevyvolává žádnou závislost a přes den vás zbytečně neutlumí. Obsahuje účinné látky, tzv. lignany, které se mohou vázat na určité receptory v lidském těle a působí pak jako hormon adenosin, který způsobuje pocit únavy. Nejjednodušší je užívat kozlík lékařský ve formě čaje. Jeho charakteristický, výrazný zápach ale nevyhovuje každému. Nabízí se však i ve formě různých bylinných extraktů či tabletek, které stačí před spaním zapít větším množstvím vody.

Na každý pád je třeba si uvědomit, že stejně jako další bylinky nejsou ani kozlík lékařský nebo chmel žádné zázračné rostlinky s okamžitým efektem. Aby na nás mohly pozitivně zapůsobit a rozvinout své harmonizační účinky, je třeba jim dopřát čas a užívat je pravidelně po dobu několika týdnu. Na místě je proto i trpělivost.

Kouzelné vůně

Podobné uklidnění jako večerní čaj poskytne i vonný polštářek, který si můžete snadno vytvořit z kousku látky nebo starého trička. Polštářky plněné bylinkami jsou vhodné i pro malé děti, které mají problémy s usínáním. Další skvělou alternativu představují přírodní éterické oleje, jež dokáží komplexně ovlivňovat naše emoce i zdraví. Mnohé vědecké studie potvrzují uvolňující a relaxační účinky vůní, ke kterým patří například anýz, bergamot, heřmánek, levandule, meduňka, pomeranč, jasmín, růže, ylang-ylang, rozmarýn nebo cedrové dřevo.

Nejvíce prozkoumaná je opojná vůně z květů růže, která celkově stimuluje a harmonizuje. Již Kleopatra prý spávala na polštáři vyplněném růžovými poupaty. Nemusíte mít ale nutně na růžích ustláno. Stačí si před spaním nakapat dvě až tři kapky éterického růžového oleje na kapesník a vůni několikrát zhluboka vdechnout. O klidný spánek i sladké sny pak bude postaráno.

Přírodní recept pro klidný spánek:

Kozlík lékařský (baldrián) má lehce sedativní účinky, zklidňuje a přispívá k celkovému uvolnění. Do bylinkového polštářku je možné použít jeho kořen i květy.

Třezalka tečkovaná pomáhá zlepšovat náladu a zahánět depresivní myšlenky. Odstraňuje úzkost, zklidňuje a posiluje naše nervy.

Levandule má relaxační a harmonizační účinky. Vůně jejích květů přináší pocit uvolněnosti a odpočinku. Zároveň podporuje klidné usínání.

Pelyněk pomáhá tlumit pocity úzkosti a působí proti poruchám spánku způsobených nervovým vypětím.

Éterické oleje se zklidňujícím účinkem

 

Relaxační vůně

  • Levandule: Při problémech s usínáním pomůže pár kapek levandulového oleje nakapaných na polštáři snáze se ukolébat do klidného spánku.
  • Meduňka: Její vůně má harmonizační účinky na naše tělo i ducha. Pomáhá také při nespavosti.
  • Anýz: Má tišící a stabilizující vlastnosti. I jeho aroma působí uklidňujícím dojmem.
  • Ylang-ylang: Podobně jako růže přispívá tato exotická vůně k uvolnění, zmírňuje nervové napětí a nespavost.
  • Rozmarýn: Jeho stimulující a osvěžující vůně blahodárně působí proti migréně, stresu a vyčerpání.
  • Jasmín: Je ideální vůní v náročných chvílích, neboť navozuje pocit klidu a pohody.
  • Bergamot: Éterický olej ze svěžích citrusových plodů má povzbuzující i uvolňující účinky. Pomáhá k dosažení sebejistoty, duševní vyrovnanosti a pozitivní nálady.
Nahoru
OKDalší informace