Menu

Bezpečnost na lezecké stezce

Lezení nabývá stále větší oblibě a prospívá tělu i duši: S těmito pravidly dojdete k cíli

Home » Inspirace » Bezpečnost na lezecké stezce - 09.2019

Lezení po skalách dá zabrat vašemu tělu i psychice. Můžete se toho při něm však dost naučit. Než se však na lezecké stezky vydáte, nezapomeňte na bezpečností opatření.

Srdce divoce buší. Ruce jsou křečovitě sevřené. Prsty pevně svírají tenkou železnou tyč a tělo se tiskne tak těsně, jak jen je to možné, ke skále. Ne uvolněně a ležérně jako na obrázcích v časopise nebo instagramu, ale upjatě a vysíleně. Skalní převis se zdá absolutně nepřekonatelný. Ale to je jen zdání. Vyškolený instruktor nám pomůže skálu nakonec zdolat. Motivuje, jistí a pomáhá přežít stavy zoufalství.

Začátečník na skále

Lezení zažívá v posledních letech boom. Mnoho alpských regionů se zaměřuje právě na tuto volnočasovou aktivitu. Více než 330 z nich je hned u našich sousedů v Rakousku. Při lezení se člověk pohybuje podél skály po železných žebřících, pomocí železných kolíků nebo za přidržování se ocelových lan. Předpokladem k tomuto sportu je odolnost vůči výškám a dobrá fyzická zdatnost.

Nicméně bez tréninku, zaškolení, bezpečnostního vybavení a fyzické i psychické odolnosti vůči zátěži se na skálu nevydávejte. Lezení nabízí několik stupňů obtížnosti. Škála sahá od nejlehčích tras (A) až k extrémně náročným (E). Začátečníci by si vždy měli vzít k ruce zkušeného průvodce. Nikomu neuškodí účast na lezeckém kurzu, kde se dozví všechny důležité informace.

Výzva pro psychiku

Během lezení trénuje člověk svou koordinaci, motoriku a rovnováhu. Tento sport toho však od svých účastníků vyžaduje více než fitness studio. Zabrat dostane také psychika. Věřím si? Jak zvládám vypořádat se s nepříjemnostmi? Nechám se ovládat strachem? Lezecká stěna i skála funguje jako zrcadlo. Ukáže nám naše sportovní slabiny i silné stránky, individuální možnosti a hranice. Stačí jen sebrat odvahu k prvnímu kroku a také být otevřený sebereflexi.

Avšak i tací, kteří se nevydávají na skálu z nějakého terapeutického hlediska, budou konfrontováni se svým strachem z bolesti či zranění. Za tím, co většinou považujeme za strach z výšek, se totiž mohou skrývat například obavy o existenci. Chceme-li se svých strachů zbavit, musíme jim čelit. A lezecká stezka pro to tvoří ideální prostředí. Během lezení musíme důvěřovat síle svých svalů a udržet si pozitivní naladění. A samozřejmě je potřeba také důvěra ve vybavení.

Všechno tohle si můžeme přenést i do každodenního života. Všichni víme, že jsou věci, které bychom mohli udělat, ale strach nám v tom brání. To, co nám pomůže při lezení, působí často i v životě. Například zavřít oči a třikrát se zhluboka nadechnout, než předstoupíme před sál plný lidí nebo začneme psát složitý test.

Jistota během lezení

Na co byste neměli zapomenout, než se vydáte vstříc vrcholům?

  • Pečlivé plánování: Které úrovně obtížnosti délky, přístupu a klesání bez přeceňování zvládnu? Psychický blok v důsledku vyčerpání patří k nejčastějším nouzovým situacím.
  • Kompletní a kvalitní vybavení: K tomu patří pevná obuv, lezecký sedák, helma, lezecký set, rukavice, pohodlné oblečení, batoh a také balíček první pomoci, bivakovací vak a telefon. Lezecký set neslouží k jištění, ale pro případ nouze.
  • Předpověď počasí: Déšť, mokro a chlad zvyšují riziko pádu, zásah bleskem znamená ohrožení života.
  • Doprovod: Ve dvou se můžete vzájemně kontrolovat, zda veškeré vybavení dobře a správně drží.
  • Rozestup: Mezi dvěma fixními body smí být vždy pouze jedna osoba.
  • Jasná domluva: Předem si ujasněte, jak se budete chovat při předcházení nebo chůzi proti sobě.
  • Ohleduplné chování: Berte ohled na přírodu, ve které se pohybujete, nezahazujte odpadky a opatrně našlapujte, abyste zabránili odpadávání kamení.
Nahoru
OKDalší informace