Menu
Home » Archiv » ab_2016_9

Sluneční požár

Spálená pokožka, kdo alespoň jednou za život nepocítil sílu slunečních paprsků na vlastní kůži? Jak se s ní vyrovnat a jak jí předcházet?

Jak vzniká spálená pokožka?

Pokud kůže není schopná svými vlastními regeneračními postupy zlikvidovat škody, které způsobuje UV záření, naruší se a zrudne. Zrudlá pokožka od sluníčka je popáleninou prvního stupně, v těžších případech může vzniknout i popálenina druhého stupně. Při ní se UV paprsky dostávají do hlubších vrstev pokožky, kde mohou spustit i zánětlivé procesy.

Spálení od slunce je zákeřné tím, že trvá nějakou dobu, než jej postřehneme. První příznaky se obvykle objevují po čtyřech až osmi hodinách pobytu na sluníčku, kdy začne být silně zarudlá pokožka citlivá a bolestivá na dotek. Lehce nateče, svědí a při těžkém spálení druhého stupně se mohou objevit i puchýře.

Musíme spálenou pokožku vždy ošetřit?

Jakmile se objeví příznaky spálené pokožky, měli bychom učinit základní opatření. První pomocí pro dospělé je například Aspirin či jiný přípravek proti bolesti, ve kterém je účinnou látkou kyselina acetylsalicylová. Chladivá mléka nebo tvarohové obklady pomohou zklidnit podrážděnou pokožku. V případě těžších symptomů, jako jsou tvorba puchýřů či horečka, bychom měli již navštívit lékaře. V jakémkoli stádiu je zásadní dostatečný příjem tekutin. Lehčí formy spálenin od sluníčka odezní obvykle za pár dní, během nichž většinou dochází ke svědění a oloupání kůže.

Přečtěte si také, jak probíhá regenerace pokožky po letní dovolené a jakou péči po opalování zvolit.

Zanechává spálení od sluníčka viditelné následky na pokožce?

Spálení od sluníčka obvykle nezanechá žádné zjevné stopy ani jizvy, nicméně sluneční záření může narušit dědičnou výbavu kožních buněk. Pokud je dlouhodobě přetěžována přirozená schopnost pokožky sama se opravovat a obnovovat, nemusí pak tyto škody sama vyrovnat. Pak mohou v nejhorším případě kožní buňky zmutovat ve zhoubné bujení. V lepším případě se „pouze“ snižuje elasticita kůže, což vede k předčasné tvorbě vrásek. Dochází k prosvítání drobných žilek skrz pokožku, zarudnutí a pigmentovým skvrnám.

BUCH TIPP SOS chladivá pomoc

alverde Après gel po opalování bude díky své receptuře s aloe vera a extraktem z agáve z kontrolovaného biologického zemědělství pečovat o vaši pokožku po opalování. Složení pokožku osvěžuje a hydratuje. Gel se lehce roztírá a rychle vstřebává. Neobsahuje syntetické vonné, barvicí a konzervační látky.

Home » Archiv » ab_2016_9

Touha žít vědomě

Lesy a louky nás uklidňují, čerpáme z nich sílu, napomáhají nám k soustředěnosti a nalezení vnitřního klidu. Jak si vychutnat přírodu vědomě všemi smysly?

Podívejte se na hrozen vinné révy, jako byste ho viděli poprvé v životě. Co vidíte uvnitř jednotlivých kuliček vína, když je podržíte proti světlu? Jaká je jejich slupka na dotek a jak chutná? I na první pohled obyčejná procházka po vinici se může změnit v intenzivní zážitek. S tímto jednoduchým cvičením se totiž naučíte vnímat přírodu kolem sebe naplno. Stačí se rozpomenout na dětství, začít se radovat a prožívat i maličkosti. Otevřete své smysly opět dětské zvědavosti. Pomůže vám to zakotvit v přítomném okamžiku a docílit vnitřní rovnováhy.

Naslouchejte ptákům, jak svými trylky oslavují léto, vnímejte, jak vám při chůzi pod botami skřípe kamení nebo se projděte naboso mechem a vnímejte chlad prostupující vašima nohama. Tohle všechno totiž podpoří váš obrat z všedního módu dělání na vědomý mód bytí. A právě ve vědomém bytí a radování se z maličkostí tkví tajemství spokojeného života.

Nebuďte k sobě příliš přísní

Zůstat soustředěný na přítomnost místo neustálého odbíhání k plánování pracovních schůzek a narozeninové oslavy bývá občas složité. Proto by se všichni, kteří s vědomými procházkami přírodou a následným vědomým bytím teprve začínají, měli nejprve zaměřit na jeden smysl. Až se na něj budete soustředit naplno, můžete si postupně přidat i další. Vdechujte svěží vůně přírody, zkoumejte rozdíly mezi měkkými, hebkými listy a těžkými, hranatými kameny.

Při tomto procesu na sebe však nesmíte klást vysoké nároky. Vše má svůj čas. Každý z nás je individuální, ale většinou trvá týdny, než se naučíte upínat své myšlenky na jedinou aktuální věc. Koneckonců, průměrně nám během jediné minuty stihne proběhnout hlavou až padesát různých myšlenek. To zvyšuje náš výkon při každodenních činnostech, ale zároveň nás to nutí v naší hlavě neustále bloumat. Dokázat zastavit se v přírodě a soustředit se jen na ni, aniž by na nás dorážely otravné myšlenky, co ještě musíme udělat, to vyžaduje trpělivost. A je to naprosto přirozené.

I některým odborníkům, kteří teď pomáhají ostatním, trvalo naučit se vnímat přírodu kolem sebe vědomě a naplno až čtyři roky. Pokud stojíte uprostřed lesa, snažíte se vnímat pouze jeho šumění a mysl vám najednou odběhne, jednoduše ji zastavte a vraťte se zpět do přítomného okamžiku.

Výkony nechte v kanceláři

V přírodě opravdu není cílem být za všech okolností perfektní. Právě naopak. Myšlenky na povinnosti a své výkony nechte doma nebo v kanceláři. Jinak se vám nikdy nepodaří oprostit se od každodenních stresujících starostí. A neklást na sebe vysoké nároky neplatí pouze v tom, abyste se nechtěli naučit vědomě užívat přírodu okamžitě, ale i v tom, abyste si volili reálné cíle, kam chcete během procházky dojít. Namísto náročného šplhání na kopec se vydejte polní cestou a užívejte si pohled na kvetoucí heřmánek a chrpy ve stokách nebo nasávejte sladkou vůni smrkového dřeva v lese. Jedna zastávka na pasece s úchvatným výhledem do údolí a pohled vědomě zkoumající kapradí kolem vás uklidní a zároveň nabije více než náročný výstup na vrchol.

Také záměrně zvolená pomalá rychlost kroků dokáže zpomalit také vír myšlenek proudících hlavou. A pozor, nemusíte zkoumat jenom samé nové věci. Někdy třeba stačí utrhnout si vlčí mák a doma jej dát do známé vázy. Jedna z cest, jak žít přítomným okamžikem, je každý den vzhlédnout k nebi a pozorně vnímat, do jakých tvarů se tento den formují mraky, kudy si razí cestu slunce a jestli oblohu nekřižují nějaké čáry po letadlech. V tu chvíli se zdá, že se zastavil čas a plynou pouze ty mraky. Potřeba zvládnout všechno, pokud možno co nejrychleji a nejlépe pomalu ustupuje a uvnitř nás se rozprostírá klid.

»Sejdi někdy z vyšlapané cesty a ponoř se do lesa. Určitě najdeš něco, co jsi nikdy předtím neviděl.«

 

Naslouchejte svému tělu

Ve chvíli, kdy dokážete vnímat své pocity, se můžete začít soustředit také na zbytek těla. Jaké to je, když vám slunce rozpaluje ruku? Nebo když si vítr pohrává s vašimi vlasy? Jaká síla proudí svaly, když běžíte? A jak vás ovlivňuje zrychlený tep a hluboký dech při horské turistice? Naslouchání vlastnímu tělu vám pomůže dostat se blíže k vlastní podstatě a zintenzivní vnitřní klid.

Les má, jak se ukázalo, na člověka pozitivní účinky. Srdce bije klidněji, krevní tlak klesá a svaly se uvolní. Nepopiratelně posiluje dobrou náladu a špatné pocity odsouvá do pozadí, tudíž má les dobrý vliv na psychické i fyzické zdraví. A nejlepší na tom je, že tyto uklidňující a stres redukující efekty na sebe nenechávají dlouho čekat a nastupují velmi rychle. Nálada se vám zlepší už po pěti minutách a s ní se dostaví vědomí vlastní hodnoty.

Proto byste se kvůli procházkám v přírodě neměli stresovat a chodit příliš daleko, pokud vás to nebaví. Jděte tehdy, když máte čas a náladu. Ale myslete na to, že půlhodina strávená v přírodě vám dá více, než když ji prosedíte před televizí. Také neurologové potvrzují pozitivní účinky přírody na tělo i ducha. Pravidelné vědomé procházky a meditativní cvičení vedou ke změnám synapsí v mozku, které ovlivňují chování a nálady.

Najděte si vlastní cestu k přírodě

Každý začátek je vždy těžký, natož opustit všednodenní zvyky a nechat se ovlivňovat tichem lesa a dalšími aspekty přírody. Sbírejte houby, naučte se rozpoznávat listy jednotlivých stromů, šišky jehličnanů a stopy zvěře. Příroda nám dává tolik možností a podnětů, které můžeme stále objevovat. Stačí si jen vybrat, nuda při tom opravdu nehrozí.

Tyto drobné úkoly vám pomohou prozkoumat okolí svého domova, poznat přírodu a zlepšit vlastní schopnost vnímat věci kolem sebe. Během první procházky toho většinou spoustu přehlédneme. Světlo protínající husté křoví nebo panorama v dálce. Zkuste si projít některou trasu opakovaně a uvidíte, že vždy na ní objevíte něco nového, neokoukaného, na čem můžete trénovat své vnímání.

Přírodní zrcadlo

Čím více vědomého času strávíte venku, tím dříve přijdete na to, že lesy a louky kolem nás mají mnoho společného s lidmi a naším každodenním životem. Někdy stoupáte vzhůru, jindy se octnete úplně dole, jedna cesta je kamenitá a druhá vystlaná hedvábným mechem. Musíte překročit malý potůček, podlézt spadlý strom a čas od času se odměníte sladkými borůvkami, malinami nebo ostružinami, na které narazíte. A právě mezi překážkami a odměnami se pohybuje i náš život. Díky vědomému kráčení přírodou i životem se vyvarujeme nejrůznějších klopýtnutí a posuneme se zase o kousek dál.

Shrňme si to

  • Příroda nám pomáhá soustředit se a navozuje vnitřní klid. Když se opět naučíme vědomě prožívat každodenní maličkosti, převrátí se náš mód dělání do módu bytí.
  • Zůstat v přítomnosti bez neustálého odbíhání do budoucna není jednoduché. Nacvičte si to během vědomých procházek přírodou.
  • Pozornost je proces učení se. Vyžaduje trpělivost a čas, takže na sebe nebuďte příliš přísní.
  • Myšlenky na povinnosti a výkony nechte v kanceláři. Místo náročného šplhání do kopce se raději na chvilku zastavte v lese a soustřeďte se na vůni jehličí nebo žlutost květin lemujících cestu.
  • Rozvážný krok zpomalí také vír myšlenek.
  • Soustředěnost ovlivňuje celé tělo. Až zvládnete soustředit svou mysl, dokáže i tělo snáze vyjádřit své potřeby.
  • Půlhodinová procházka lesem každý den vám dá více než hodina u televize. Les na nás má uklidňující vliv a redukuje stres.
Home » Archiv » ab_2016_9

Vbočený palec

Nosíte ráda vysoké podpatky nebo elegantní botky zúžené do špičky? Pak si dejte pozor, abyste se za pár let nemusela potýkat s vbočeným palcem. Ten však nepostihuje pouze ženy, ohrožené jím mohou být i nohy pánů.

Jak poznám vbočený palec?

Vbočený palec je častým problémem mnoha žen, avšak nejen jich. Přesto podle odhadů trpí touto nepříjemností až desetkrát více žen než mužů. Vbočený palec většinou poznáme tak, že záprstní kloub palce začne rotovat a vytlačuje se od nohy směrem ven, čímž konec palce naopak natlačuje na ostatní prsty. Kloub při tom často také opuchne, zčervená a je citlivý na dotek.

Jaké další potíže doprovázejí vbočený palec?

Pokud v tkáni propukne zánět, přidá se k tomu všemu ještě nepříjemná bolest při zatížení nohy při došlapu během chůze, zejména v příliš těsné obuvi. V důsledku vybočení kloubu směrem ven totiž narůstá šířka nohy a dosud pohodlná obuv se stává nepřítelem. K dalším možným následkům vbočeného palce počítáme také deformaci zbylých prstů. Kvůli následnému nesprávnému našlapování ještě dochází také k přetížení ostatních kloubů, především kotníků, kolen a kyčlí.

Jakým způsobem se vbočený palec řeší?

Jakmile dojde v důsledku vbočeného palce ke špatnému držení těla, nelze už jej z dlouhodobého hlediska konzervativními prostředky zvrátit. V lehčích případech mohou pomoci speciální boty nebo alespoň vložky, fyzioterapie nebo prstová gymnastika. Takzvané ortézy do bot podpírají nohu a odlehčují jí, čímž korigují správné postavení prstů. V horším případě, kdy už žádné z těchto opatření nepomáhá a pacienta trápí neustálá bolest a má potíže s chůzí, přistupují lékaři k operativním zákrokům. Na výběr mají lékaři z několika metod, většinou volí podle vlastních zkušeností a individuálních potřeb pacienta.

Jak předejít vzniku vbočeného palce?

Příčina vbočeného palce bývá nejčastěji kombinací dědičných předpokladů a důsledkem nošení moderní obuvi. Vysoké podpatky a úzké, špičaté boty přetěžují přední část chodidel. Lodiček se úplně vzdávat nemusíte, ale rozhodně je doporučujeme střídat s pohodlnou zdravotní, anebo alespoň dostatečně širokou obuví bez podpatku. Nejlépe pro své nohy uděláte, když je postupně navyknete na chůzi naboso. Také byste neměli podceňovat včasnou prevenci již při prvních symptomech. Čím dříve totiž začnete vbočený palec řešit, tím více možností léčby se vám nabízí

 

Nahoru
OKDalší informace