Menu
Home » Archiv » ab_2014_5

Léčivé poklady matky přírody

Vyzkoušejte bylinky a čaje namísto hormonálních preparátů a léků proti bolesti. Příroda nám totiž nabízí pomocnou ruku i při mnohým ženských obtížích.

Znalosti o procesech probíhajících v ženském těle byly odedávna přirozeně doménou žen. Porodní báby po celá staletí pečovaly o budoucí maminky, báby kořenářky pomáhaly ženám ve všech životních fázích udržet si dobré zdraví. Základ tohoto tradičního vědění a umění představují léčivé bylinky, které v posledních letech zažívají i v oblasti přírodního léčitelství zaměřeného na ženské problémy vítaný rozkvět.

V přírodním léčitelství nejde o to příznaky nemoci pouze potlačit, ale vnímat je jako určité poselství našeho organizmu. Přitom je třeba vzít v potaz, že fytoterapie působí jemnějším a pomalejším způsobem než běžná umělá léčiva, proto se musíme obrnit trpělivostí, než se dostaví první výsledky. Přesto však v současné době vrůstá zájem a poptávka po tomto šetrném stylu léčby, která při správném použití může efektivně doplňovat postupy klasické medicíny.

Přírodní hormony

Ženský hormonální systém představuje důmyslný mechanizmus, jehož jednotlivé komponenty a pochody jsou vzájemně pozoruhodně sladěné. Vlivem tělesné nebo psychické zátěže však může docházet k narušení přirozené rovnováhy, což se projeví nejrůznějšími příznaky. Poruchy menstruačního cyklu, křeče v podbřišku, premenstruační syndrom a potíže spojené s klimakteriem patří k nejčastějším z nich.

V těchto případech se nabízí rostliny s hormonálním účinkem jako šetrná varianta k regulaci obtíží. Účinné látky nazývané fytoestrogeny jsou obsažené například v šalvěji a ploštičníku hroznatém. K rostlinám s progesteronovým účinkem se počítá kontryhel, drmek obecný, pupalka dvouletá a kořen yamu. Jako podpůrný prostředek v období menopauzy se osvědčil také oman pravý, který se užívá jako čajová kúra. Tato bylina tiší hormonálně podmíněné bolesti hlavy, zmírňuje poruchy koncentrace a oběhové problémy.

Pomocníci z rostlinné říše

Kromě rostlin s hormonálními účinky roste v našich zeměpisných šířkách i celá řada dalších bylinek, které nejrůznějším způsobem blahodárně působí na ženský organizmus. Například arnika, měsíček, řebříček a sedmikrásky jsou pro své jemné, hojivé účinky na pleť a sliznice již po staletí využívány při obtížích v ženském podbřišku.

Přírodní látky s antibakteriálním působením se úspěšně využívají především při infekčních onemocněních močových cest. V této oblasti vyniká medvědice lékařská, která působí močopudně a dezinfekčně a pomáhá zabránit rozvoji zánětu močového měchýře, díky čemuž se můžete vyhnout antibiotikům. Tyto účinky můžete navíc zesílit konzumací většího množství zeleniny a zásaditých látek při současném omezení kávy a příjmu potravin z bílé mouky a cukru.

Podobný efekt nabízí i zlatobýl, který v podobě čaje nebo tinktury pomáhá tišit příznaky zánětu močového měchýře, jako jsou časté nutkání k močení a pálení a bolest při močení. V případě křečí pak nachází široké využití mochna husí, jejíž účinky ženy znaly a využívaly již v období středověku. Tato rostlinka pomáhá tišit bolesti při menstruaci i žaludečních nebo střevních kolikách a dříve se užívala povařená v mléce. Dnes při těchto obtížích můžeme sáhnout po hotových tinkturách, kapkách nebo čajích s obsahem mochny husí, ke kterým je pro svěžejší chuť možné přimíchat meduňku lékařskou.

Detoxikujte a dobijte energii

Některé místní luční rostliny se navíc pyšní odvodňujícími a pročišťujícími účinky. Pozitivně tak působí v první řadě na orgány, které jsou zodpovědné za odplavování škodlivin z těla, jako jsou ledviny, játra a také pokožka. Dokonce nadváha a problémy s klouby se dají příznivě ovlivnit pomocí pravidelné bylinkové kúry. Mělo by však jít maximálně o tři šálky čaje denně, doplněné větším množstvím čisté vody.

Ostropestřec mariánský se výborně hodí pro očistu jater na jaře a podzim. Přitom zalijeme jednu čajovou lžičku jeho semínek vařící vodou a necháme deset minut louhovat. Poté scedíme a popíjíme jeden šálek ráno nalačno, půl hodiny před obědem a před spaním. Klasickou detoxikační bylinu představuje kopřiva. Na jaře se její mladé výhonky s oblibou využívají na přípravu čajů a zelených smoothie. V létě je možné použít semena kopřivy jako dvou- až třítýdenní kúru proti únavě. Čajovou lžičku semínek rozdrtíme v hmoždíři a užíváme rozmíchané ve vodě třikrát denně před jídlem.

Pokud vás trápí nečistá, problematická pleť, doporučuje se při ubývajícím měsíci popíjet čaj z bylin, jako je pampeliška a březové listí, které stimulují látkovou výměnu. Jednotlivé bylinky by se podle odborníků neměly pravidelně užívat déle než po dobu tří týdnů, v případě bylinných směsí můžete kúru prodloužit.

Bylinné elixíry jsou skvělou alternativou léčivých produktů, protože jsou čistě přírodní a tělo je snadno zpracuje a vezme si z nich všechny potřebné látky.

Kosmetika z bylinkové zahrádky

V neposlední řadě představují bylinky ideální ingredienci pro výrobu domácí kosmetiky i hotové wellness produkty. V přírodní kosmetice se těší veliké oblibě především měsíček, meduňka, máta a růže. Přírodní peeling, masážní olej, pleťovou vodu, koupelovou sůl, tělové máslo nebo balzám na vlasy si můžete snadno připravit sami i v domácích podmínkách.

Vyzkoušejte například tento snadný recept a vyčarujte si podmanivě voňavou a zároveň pečující přísadu do koupele, kterou si zpříjemníte romantické letní večery. 1 litru kokosového mléka vmíchejte pomocí metličky na šlehání do vody napouštěné do vany a přidejte 5 kapek růžového a geraniového oleje.

BUCH TIPP Tip na knihu

Výpravná a přitom velmi praktická publikace Léčivá kosmetika z přírody vás provede světem rostlin a jejich léčivými účinky. Dozvíte se, jaké rostliny sbírat a jaké léčivé složky obsahují, jak z nich vyrobit masti, oleje, tinktury, maceráty, zábaly atd. Také se dozvíte podrobné informace o rostlinách, které lze najít v naší přírodě či je pěstovat na zahradě a připravit si z nich mnohostrannou přírodní lékárničku. Vydalo nakladatelství Grada.

 

Přehled některých léčivých bylinek a jejich účinků

Kokoška pastuší tobolka

Sběr: Při dorůstajícím měsíci až do pozdního podzimu.

Účinky: Již Hippokrates, nejslavnější lékař starověku, považoval kokošku pastuší tobolku za výborný prostředek blahodárně působící na dělohu. Používá se v podobě čajů, tinktur nebo homeopatických přípravků při nadměrném a nepravidelném menstruačním krvácení, při porodu nebo myomech. Zároveň pomáhá tlumit i krvácení z nosu a dásní.

Recept: Smícháme 30 g kopřivy, 30 g kokošky pastuší tobolky, 30 g řebříčku a 10 g mochny nátržníku. 2 čajové lžičky zalijeme horkou vodou, necháme 10 minut vylouhovat a popíjíme 2 ~ 3 šálky denně.

Zlatobýl

Sběr: Na začátku doby květu během srpna a při dorůstajícím měsíci.

Účinky: Zlatobýl je známý pro své posilující účinky na močové a pohlavní ústrojí. Doporučuje se jako prevence proti onemocnění močových cest, močovým a ledvinovým kamenům. Podává se jako čaj, tinktura (recept viz kontryhel) nebo jako speciální homeopatický preparát. V případě zánětu močového měchýře by měla bylinná léčba probíhat i nějakou dobu po odeznění obtíží.

Recept: 2 čajové lžičky sušeného zlatobýlu zalijeme vroucí vodou, necháme 10 minut louhovat a popíjíme třikrát denně.

Jetel luční

Sběr: Květy se sbírají při dorůstajícím měsíci až do září.

Účinky: Květy jetele obsahují třísloviny a isoflavony, které se svou strukturou podobají ženskému hormonu estrogenu. V přírodním léčitelství se proto s oblibou využívají v období menopauzy k tlumení klimakterických obtíží, jako jsou návaly horka či poruchy spánku. Kromě toho pozitivně působí jako prevence proti osteoporóze i stárnutí pleti.

Měsíček lékařský

Sběr: Květy se sbírají v létě a začátkem podzimu při dorůstajícím měsíci.

Účinky: Měsíček lékařský vyniká svými všestrannými léčivými účinky i v oblasti ženského zdraví. Sedací koupele s měsíčkem pomáhají tišit gynekologické obtíže. Měsíčková mast nebo olej zase urychlují hojení pooperačních ran. Při zánětu bradavek, žil nebo hemeroidech blahodárně působí obklad namočený do 1 lžíce měsíčkové tinktury smíchané se 150 ml převařené vody.

Recept: Na tinkturu nasbíráme čerstvé květy  měsíčku, pokrájíme je na menší kousky a navrstvíme je do čisté skleněné nádoby asi do její poloviny. Zalijeme čirým alkoholem (nejméně 40%) až po okraj sklenice a necháme po dobu čtyř týdnů na temném místě louhovat. Poté scedíme a tinkturu přelijeme do tmavých lahviček.

Kontryhel

Sběr: Květy a listy se sbírají při dorůstajícím měsíci.

Účinky: Kontryhel by neměl chybět v žádné domácí lékárničce. V podobě čajů nebo tinktur najde mnohostranné využití při gynekologických obtížích. Uvolňuje menstruační křeče, pomáhá harmonizovat hladinu ženských pohlavních hormonů a tiší obtíže spojené s menopauzou. V kombinaci s drmkem obecným se kontryhel používá i na podporu otěhotnění. Zároveň působí proti výskytu děložních myomů a zánětům pochvy.

Recept: Na přípravu tinktury potřebujeme čerstvý kontryhel, který propláchneme, osušíme a pokrájíme na kousky. Vložíme do uzavíratelné skleněné nádoby, dolijeme až po okraj čirým alkoholem (nejméně 40%) a necháme po dobu šesti týdnů na temném místě odstát. Pravidelně protřepáváme. Poté scedíme a přelijeme do tmavých lahviček. Při uskladnění v suchu a temnu vydrží tinktura minimálně rok.

Připravte si vlastní bylinkovou lázeň

Kontryhel a pelyněk užívají lidé již mnoho let především pro jejich uklidňující a křeče tišící účinky. Při odpočinku ve vaně zapůsobí na vaše smysly éterické oleje a teplá voda objímající celé tělo zklidní i mysl.

Co budete potřebovat:

  • 1 litr vařící vody
  • 50 až 150 g sušených bylinek nebo 100 až 300 g čerstvých bylinek
  • dvě části kontryhelu a dvě části pelyňku

Příprava:

  1. Sušené bylinky zalijte v hrnci vařící vodou.
  2. Přikryjte pokličkou a nechte 10 až 20 minut odpočinout. Díky pokličce nevyprchají éterické oleje.
  3. Poté přeceďte tekutinu přes jemné sítko a přilijte do vody ve vaně.
  4. Koupel by měla mít maximálně 38 °C a užijte si ji po dobu 15 až 20 minut.
Home » Archiv » ab_2014_5

Sluneční požár

Spálená pokožka, kdo alespoň jednou za život nepocítil sílu slunečních paprsků na vlastní kůži? Jak se s ní vyrovnat a jak jí předcházet?

Jak vzniká spálená pokožka?

Pokud kůže není schopná svými vlastními regeneračními postupy zlikvidovat škody, které způsobuje UV záření, naruší se a zrudne. Zrudlá pokožka od sluníčka je popáleninou prvního stupně, v těžších případech může vzniknout i popálenina druhého stupně. Při ní se UV paprsky dostávají do hlubších vrstev pokožky, kde mohou spustit i zánětlivé procesy.

Spálení od slunce je zákeřné tím, že trvá nějakou dobu, než jej postřehneme. První příznaky se obvykle objevují po čtyřech až osmi hodinách pobytu na sluníčku, kdy začne být silně zarudlá pokožka citlivá a bolestivá na dotek. Lehce nateče, svědí a při těžkém spálení druhého stupně se mohou objevit i puchýře.

Musíme spálenou pokožku vždy ošetřit?

Jakmile se objeví příznaky spálené pokožky, měli bychom učinit základní opatření. První pomocí pro dospělé je například Aspirin či jiný přípravek proti bolesti, ve kterém je účinnou látkou kyselina acetylsalicylová. Chladivá mléka nebo tvarohové obklady pomohou zklidnit podrážděnou pokožku. V případě těžších symptomů, jako jsou tvorba puchýřů či horečka, bychom měli již navštívit lékaře. V jakémkoli stádiu je zásadní dostatečný příjem tekutin. Lehčí formy spálenin od sluníčka odezní obvykle za pár dní, během nichž většinou dochází ke svědění a oloupání kůže.

Přečtěte si také, jak probíhá regenerace pokožky po letní dovolené a jakou péči po opalování zvolit.

Zanechává spálení od sluníčka viditelné následky na pokožce?

Spálení od sluníčka obvykle nezanechá žádné zjevné stopy ani jizvy, nicméně sluneční záření může narušit dědičnou výbavu kožních buněk. Pokud je dlouhodobě přetěžována přirozená schopnost pokožky sama se opravovat a obnovovat, nemusí pak tyto škody sama vyrovnat. Pak mohou v nejhorším případě kožní buňky zmutovat ve zhoubné bujení. V lepším případě se „pouze“ snižuje elasticita kůže, což vede k předčasné tvorbě vrásek. Dochází k prosvítání drobných žilek skrz pokožku, zarudnutí a pigmentovým skvrnám.

BUCH TIPP SOS chladivá pomoc

alverde Après gel po opalování bude díky své receptuře s aloe vera a extraktem z agáve z kontrolovaného biologického zemědělství pečovat o vaši pokožku po opalování. Složení pokožku osvěžuje a hydratuje. Gel se lehce roztírá a rychle vstřebává. Neobsahuje syntetické vonné, barvicí a konzervační látky.

Home » Archiv » ab_2014_5

Touha žít vědomě

Lesy a louky nás uklidňují, čerpáme z nich sílu, napomáhají nám k soustředěnosti a nalezení vnitřního klidu. Jak si vychutnat přírodu vědomě všemi smysly?

Podívejte se na hrozen vinné révy, jako byste ho viděli poprvé v životě. Co vidíte uvnitř jednotlivých kuliček vína, když je podržíte proti světlu? Jaká je jejich slupka na dotek a jak chutná? I na první pohled obyčejná procházka po vinici se může změnit v intenzivní zážitek. S tímto jednoduchým cvičením se totiž naučíte vnímat přírodu kolem sebe naplno. Stačí se rozpomenout na dětství, začít se radovat a prožívat i maličkosti. Otevřete své smysly opět dětské zvědavosti. Pomůže vám to zakotvit v přítomném okamžiku a docílit vnitřní rovnováhy.

Naslouchejte ptákům, jak svými trylky oslavují léto, vnímejte, jak vám při chůzi pod botami skřípe kamení nebo se projděte naboso mechem a vnímejte chlad prostupující vašima nohama. Tohle všechno totiž podpoří váš obrat z všedního módu dělání na vědomý mód bytí. A právě ve vědomém bytí a radování se z maličkostí tkví tajemství spokojeného života.

Nebuďte k sobě příliš přísní

Zůstat soustředěný na přítomnost místo neustálého odbíhání k plánování pracovních schůzek a narozeninové oslavy bývá občas složité. Proto by se všichni, kteří s vědomými procházkami přírodou a následným vědomým bytím teprve začínají, měli nejprve zaměřit na jeden smysl. Až se na něj budete soustředit naplno, můžete si postupně přidat i další. Vdechujte svěží vůně přírody, zkoumejte rozdíly mezi měkkými, hebkými listy a těžkými, hranatými kameny.

Při tomto procesu na sebe však nesmíte klást vysoké nároky. Vše má svůj čas. Každý z nás je individuální, ale většinou trvá týdny, než se naučíte upínat své myšlenky na jedinou aktuální věc. Koneckonců, průměrně nám během jediné minuty stihne proběhnout hlavou až padesát různých myšlenek. To zvyšuje náš výkon při každodenních činnostech, ale zároveň nás to nutí v naší hlavě neustále bloumat. Dokázat zastavit se v přírodě a soustředit se jen na ni, aniž by na nás dorážely otravné myšlenky, co ještě musíme udělat, to vyžaduje trpělivost. A je to naprosto přirozené.

I některým odborníkům, kteří teď pomáhají ostatním, trvalo naučit se vnímat přírodu kolem sebe vědomě a naplno až čtyři roky. Pokud stojíte uprostřed lesa, snažíte se vnímat pouze jeho šumění a mysl vám najednou odběhne, jednoduše ji zastavte a vraťte se zpět do přítomného okamžiku.

Výkony nechte v kanceláři

V přírodě opravdu není cílem být za všech okolností perfektní. Právě naopak. Myšlenky na povinnosti a své výkony nechte doma nebo v kanceláři. Jinak se vám nikdy nepodaří oprostit se od každodenních stresujících starostí. A neklást na sebe vysoké nároky neplatí pouze v tom, abyste se nechtěli naučit vědomě užívat přírodu okamžitě, ale i v tom, abyste si volili reálné cíle, kam chcete během procházky dojít. Namísto náročného šplhání na kopec se vydejte polní cestou a užívejte si pohled na kvetoucí heřmánek a chrpy ve stokách nebo nasávejte sladkou vůni smrkového dřeva v lese. Jedna zastávka na pasece s úchvatným výhledem do údolí a pohled vědomě zkoumající kapradí kolem vás uklidní a zároveň nabije více než náročný výstup na vrchol.

Také záměrně zvolená pomalá rychlost kroků dokáže zpomalit také vír myšlenek proudících hlavou. A pozor, nemusíte zkoumat jenom samé nové věci. Někdy třeba stačí utrhnout si vlčí mák a doma jej dát do známé vázy. Jedna z cest, jak žít přítomným okamžikem, je každý den vzhlédnout k nebi a pozorně vnímat, do jakých tvarů se tento den formují mraky, kudy si razí cestu slunce a jestli oblohu nekřižují nějaké čáry po letadlech. V tu chvíli se zdá, že se zastavil čas a plynou pouze ty mraky. Potřeba zvládnout všechno, pokud možno co nejrychleji a nejlépe pomalu ustupuje a uvnitř nás se rozprostírá klid.

»Sejdi někdy z vyšlapané cesty a ponoř se do lesa. Určitě najdeš něco, co jsi nikdy předtím neviděl.«

 

Naslouchejte svému tělu

Ve chvíli, kdy dokážete vnímat své pocity, se můžete začít soustředit také na zbytek těla. Jaké to je, když vám slunce rozpaluje ruku? Nebo když si vítr pohrává s vašimi vlasy? Jaká síla proudí svaly, když běžíte? A jak vás ovlivňuje zrychlený tep a hluboký dech při horské turistice? Naslouchání vlastnímu tělu vám pomůže dostat se blíže k vlastní podstatě a zintenzivní vnitřní klid.

Les má, jak se ukázalo, na člověka pozitivní účinky. Srdce bije klidněji, krevní tlak klesá a svaly se uvolní. Nepopiratelně posiluje dobrou náladu a špatné pocity odsouvá do pozadí, tudíž má les dobrý vliv na psychické i fyzické zdraví. A nejlepší na tom je, že tyto uklidňující a stres redukující efekty na sebe nenechávají dlouho čekat a nastupují velmi rychle. Nálada se vám zlepší už po pěti minutách a s ní se dostaví vědomí vlastní hodnoty.

Proto byste se kvůli procházkám v přírodě neměli stresovat a chodit příliš daleko, pokud vás to nebaví. Jděte tehdy, když máte čas a náladu. Ale myslete na to, že půlhodina strávená v přírodě vám dá více, než když ji prosedíte před televizí. Také neurologové potvrzují pozitivní účinky přírody na tělo i ducha. Pravidelné vědomé procházky a meditativní cvičení vedou ke změnám synapsí v mozku, které ovlivňují chování a nálady.

Najděte si vlastní cestu k přírodě

Každý začátek je vždy těžký, natož opustit všednodenní zvyky a nechat se ovlivňovat tichem lesa a dalšími aspekty přírody. Sbírejte houby, naučte se rozpoznávat listy jednotlivých stromů, šišky jehličnanů a stopy zvěře. Příroda nám dává tolik možností a podnětů, které můžeme stále objevovat. Stačí si jen vybrat, nuda při tom opravdu nehrozí.

Tyto drobné úkoly vám pomohou prozkoumat okolí svého domova, poznat přírodu a zlepšit vlastní schopnost vnímat věci kolem sebe. Během první procházky toho většinou spoustu přehlédneme. Světlo protínající husté křoví nebo panorama v dálce. Zkuste si projít některou trasu opakovaně a uvidíte, že vždy na ní objevíte něco nového, neokoukaného, na čem můžete trénovat své vnímání.

Přírodní zrcadlo

Čím více vědomého času strávíte venku, tím dříve přijdete na to, že lesy a louky kolem nás mají mnoho společného s lidmi a naším každodenním životem. Někdy stoupáte vzhůru, jindy se octnete úplně dole, jedna cesta je kamenitá a druhá vystlaná hedvábným mechem. Musíte překročit malý potůček, podlézt spadlý strom a čas od času se odměníte sladkými borůvkami, malinami nebo ostružinami, na které narazíte. A právě mezi překážkami a odměnami se pohybuje i náš život. Díky vědomému kráčení přírodou i životem se vyvarujeme nejrůznějších klopýtnutí a posuneme se zase o kousek dál.

Shrňme si to

  • Příroda nám pomáhá soustředit se a navozuje vnitřní klid. Když se opět naučíme vědomě prožívat každodenní maličkosti, převrátí se náš mód dělání do módu bytí.
  • Zůstat v přítomnosti bez neustálého odbíhání do budoucna není jednoduché. Nacvičte si to během vědomých procházek přírodou.
  • Pozornost je proces učení se. Vyžaduje trpělivost a čas, takže na sebe nebuďte příliš přísní.
  • Myšlenky na povinnosti a výkony nechte v kanceláři. Místo náročného šplhání do kopce se raději na chvilku zastavte v lese a soustřeďte se na vůni jehličí nebo žlutost květin lemujících cestu.
  • Rozvážný krok zpomalí také vír myšlenek.
  • Soustředěnost ovlivňuje celé tělo. Až zvládnete soustředit svou mysl, dokáže i tělo snáze vyjádřit své potřeby.
  • Půlhodinová procházka lesem každý den vám dá více než hodina u televize. Les na nás má uklidňující vliv a redukuje stres.
Nahoru
OKDalší informace